Darabos Enikő: Az én határain. Pályi Andrással beszélget Darabos Enikő (Pozsony, 2010)

9.

ről József Attila Két hexametere jut eszembe („Miért ne legyek tisztességes, kiterítenek úgyis?”). Hogy a szabadság nem feltét­lenül pusztítás és átok; lehet, hogy épp önmagam felfedezése, kibontása, a teljesség szédítő vonzása. Vagyis növekedés, növe­kedés és növekedés. Belülről. Feltéve, hogy olyanok vagyunk, akiknél „tisztán belső a fejlődés törvénye” - ez is Proust, ez az egyik legszebb hasonlata -, akkor nem úgy növekszünk, mint a ház, amihez mindig hozzáépítenek, hanem mint a fa, amely belülről növeszti az évgyűrűit. Ezt jelenti ’68? Az, amit a hatvanas évek szexuális forradalmának neve­zünk, a nyugati világban zajlott, mi meg a vasfüggöny mögött éltünk. Azon elég lassan jutottak át a hírek, de azért átjutottak, így aztán a szexuális forradalom, az új nemzedék „másképp élni” láza egybeesett a saját érzéki ébredésemmel, mondhat­nám, egyszerűen hozzátartozott, nem tagadom, nagyon meg­hitt és kissé romantikus viszonyban vagyok vele máig, noha csak távolról figyeltem. Úgyhogy volt időszakom persze, ami­kor kommunában élésről ábrándoztam, ennek kapcsán szö­vögettem is magamban ilyen-olyan szexfantáziát, de a mából visszapillantva nyilván nem ez a lényeg, hanem az, amit érzéki felszabadulásnak nevezek. Akkor egy egész nemzedék fejezte ki vágyát a felszabadult érzéki élet után. Ami hallatlanul fontos, alapvető fordulat. Azóta már tudjuk, szabad érzéki lét nélkül nincs kiteljesedő érzelmi élet, kiteljesedett érzelmi világ nélkül nincs személyes autonómia. Márpedig a legelemibb igényem, hogy én én legyek. Miközben úgynevezett polgári szemmel nézve ez ma is botrány, hallottuk mi is Nórával a családban, hogy minden normális ember az esküvőjére és a temetésére gyűjt. És mi? Az érzéseinkkel, a szerelemmel, a szabadsággal foglalkozunk. Úristen, hát ezek hülyék. Úgy érzem mégis, hogy lassan beérik a hatvanas évek gyümölcse, születőben van vala-257

Next