Darabos Enikő: Az én határain. Pályi Andrással beszélget Darabos Enikő (Pozsony, 2010)

3.

elismerem, sőt minden nagyszabású művészi vállalkozásban ott kísért ez az önpusztító alternatíva, de nagyon egyszerű megkülönböztetni a gőgöt és az alázatot, belső tartalmuk sze­rint. Kívülről nézve persze a Grotowski-történet, mondom, nem egyéb, mint hübrisz hübrisz hátán. És mégsem az. Mert a színháza, amely legalábbis ki akarta rúgni a „színházi repre­zentáció” oldalát, végül tagadhatatlanul ennek keretein belül maradt, mint csúcsteljesítmény, de színházi csúcs; ő nyilván ezért is szakított oly könyörtelenül a színházcsinálással. Ezzel viszont cserbenhagyta a színészeit, akárhogy szépítjük, azok pedig megpróbálták maguk folytatni, ám a dolog tragédiába torkollt, egyik haláleset követte a másikat, úgyhogy feladták. Nyilvánvalóan vannak az emberben belül, hogy úgy mond­jam, az ember lelki struktúrájában olyan demarkációs vona­lak, amelyeknek az átlépése beláthatatlan következményekkel jár. Ugyanakkor az alkotói kíváncsiság megfellebbezhetetlenül feljogosít az áthághatatlan áthágására, mindaddig, amíg a tanú respektusával figyelem a belső történéseim, különben meghal a mű. így viszont az sincs kizárva, hogy az alkotó vagy az alko­tótárs életét követeli ez az excesszus. Azaz tényleg nem babra megy a játék, mondtam. Eszembe se jut, hogy nagy szavakkal dobálózzam; azt hiszem, aki egyszer az életben már szembe­nézett azzal a kérdéssel, hogy kilép-e a totális védtelenségbe, vagy sem, érti, miről beszélek. Mint József Attila, amikor azt mondja, hogy „elindulok az istenek ellen” szinte meztelenül, „könnyű, fehér ruhában”. Hát ő biztosan értette. Ezzel azt akarja állítani, hogy a művészi esemény mintegy életdarab, és nem arra való reflexió? Igen, engem mindig is csak úgy érdekelt a művészet, az alkotás, az írás, mint „életdarab”, és nem, mint reflexió. Ha a maszk, amit viselek, már maga az arcbőröm, annál inkább le kell vetnem, ha belepusztulok, akkor is, nem vicc, utóvégre 61

Next