Darabos Enikő: Az én határain. Pályi Andrással beszélget Darabos Enikő (Pozsony, 2010)

3.

ségesen rettegünk. Ez az arisztotelészi katarzis, ami valaha az istenek megszabta világrend legtisztább és legfélelmetesebb aktusának tűnt; ma meg, mi tagadás, hogy az istenek eltűntek a történelem süllyesztőjében, kissé meg is könnyebbültünk, hogy velük együtt ez a régi, antik katarzis is eltűnt. Kreáltunk helyette egy emészthetőbb és konszolidáltabb katarzis fogal­mat, holott... De nem, ez így nem jó. így nem érdemes élni. Csak ha képesek vagyunk eljutni a lét eksztázisába. Csak ha képesek vagyunk megtalálni, amit elvesztettünk. Meggyőző­désem, hogy eredetileg a vallások is ezt keresték, de elkoptak, kiüresedtek, nem maradt más belőlük, csak egy halom köz­hely és egy nagy adag szentimentalizmus. Egyes esztéták Gro­­towskira is azt mondják, hogy ami őt foglalkoztatja, az a vallás felségterülete. Lehet. Nekem meg maga hányja a szememre, hogy nem tudok túllépni a vallás fogalomkörén. Éles határvo­nalat kellene azonban itt húznunk két dolog között. Az, amit ma a polgári életben vallásosságnak nevezünk, többé-kevésbé életidegen és hazug sztereotípiák halmaza. Ez nem érdekel, le­szarom, semmi közöm hozzá. Az viszont nagyon is érdekel, hogy letépjem a maszkot magamról, hogy meghaladjam ma­gamat, hogy rálássak magamra. Hát nem könnyű, az hétszent­ség, többnyire nem is sikerül, de néha igen, mondjuk, minél őrültebben vágyom rá... és feladom a józan eszemet, mert eh­hez persze, fel kell adnom, akkor ott vagyok, amiért érdemes volt megszületni. Azt hiszem. Ha már a mestereknél tartunk, Grotowski, József Attila, sem­miképp nem hagyható ki a sorból Pilinszky. Jaj, hagyjon már a mesterekkel, hát nem érezte szavaimban az iróniát? Azt a Grotowskit nevezem „mesteremnek”, akivel gyakorlatilag nem is volt személyes kapcsolatom. Legutóbb egy írásomban meg a festő Keserű Ilonát, akinek a balatonud­­vari sírkövek szabadították fel forma- és színfantáziáját. Ho-63

Next