Elek Tibor: Árnyékban és Fényben. Darabokra szaggattatott magyar irodalom (Pozsony, 2007)

II. tétel Beszélgetések kortárs magyar írókkal műveikről - Duettek

verseket, hazafias verseket, Petőfi-stílusú verset, Ady-stílusút, Jó­zsef Attilát, Pilinszkyt, szóval keresgéli a helyét. Aztán amikor eze­ket mind végigjátszotta, avagy tanulta, akkor talán végre elkezdi megkeresni a saját hangját. Kezdetben egy kicsit póz is volt, persze, számomra is a versírás jó érzés, hogy én most költő vagyok, és nem csak az iskolai, otthoni kötelező írásgyakorlatokat végzem. Ugyan­akkor már elég korán, amikor az első verseimet meg-megmutattam az ismerőseimnek, majd a szerkesztőknek, egyre mondogatták, hogy milyen sok az epikus elem ezekben a versekben, kérdezték: miért nem próbálsz meg prózát írni, novellát? Ez nekem éppen kapóra jött, mert akkor, 20 éves koromban kezdtem egyetemre járni Pé­csett, ahová meghívták előadónak Bereményi Gézát, hogy tartson egy ún. írói mesterség kurzust. Én is jártam az óráira, ami még in­kább megerősített abban, hogy prózát írni egyszerűen jó. Bereményi adott kisebb feladatokat, megadott témákat kellett íróilag kidolgoz­ni. Ekkor jött a meglepetés, mert ő azt találta mondani, hogy ezek olyan szép kis lírai darabok, miért nem maradok én meg a versnél, talán nem kellene erőltetni a prózát. Szóval, ellentétes irányú ösz­tönzések értek, ezért megpróbáltam magamban elválasztani egymás­tól a kettőt. Sőt, abba is hagytam a prózaírást évekre, s csak ’92-től kezdtem újra kisprózákat írni, de akkor jelentek meg az első verses­köteteim is. Azzal hitegettem magam évekig, hogy most már szét tudom választani, hogy mi az, ami versbe „való”, s mi az, ami pró­zába. Az utóbbi tíz évben pedig azt vettem észre, amit mondasz, hogy a vers a soha nem tűnt el az életemből, jóllehet néha már riasz­tónak éreztem, hogy milyen régóta nem írtam verset. Holott, Csorba Győző, akihez elég sokat jártam az 1980-as, 1990-es évek forduló­ján, amikor még egészségesebb volt, azt tanácsolta, hogy minden nap kell verset írni, mert milyen költő is az, aki nem ír minden nap, az nem is költő. Egy időben követtem ezt a tanácsot, de aztán, ami­kor egyre több prózát írtam, akkor már háttérbe szorult a vers. Érde­kes módon, amikor viszont kevésbé koncentrálok a prózára, vagy egy kis szünetet tartok, mintegy gejzírként újra és újra feltámad a vers­író kedvem, aminek mindig örülök. Egyszóval most már nincs ben­nem az a rigorozitás a Csorba Győző-i intelemhez, nem esem két­ségbe, ha látom, hogy mindjárt eltelik a nap és még nem írtam verset. 339

Next