Fehér M. István: József Attila esztétikai írásai és Gadamer hermeneutikája. Irodalmi szöveg és Filozófiai szöveg (Pozsony, 2003)

IV. József Attila művészetelméleti írásai és az esztétika hermeneutikai horizontja: Kísérlet a párhuzamok és az eltérések magyarázatára

Az eltérés és a fő szembenállások okát keresve ab­ból a fenti összefoglaló megállapításból indulhatunk ki, mely szerint annak a filozófiai-esztétikai világlá­tásnak és fogalmiságnak, melyet a hermeneutikai for­dulat alapjaiban kérdésessé tett, József Attila a töredé­kek jelentős részében foglya marad, s annak horizontján belül próbál bizonyos átalakításokat végezni. Herme­neutikai jellegű észrevételei mintegy ezen fogalmiság peremén helyezkednek el, s noha nem jelentőség híján valók, nem képesek ezt a fogalmiságot áttörni. Ez a tényállás magyarázható mármost egyfelől - amint ar­ról fentebb érintőlegesen szó esett - József Attila hermeneutikai szituációja felől: hivatkozni lehet arra, hogy egy fiatal költő, egy 23-24 éves fiatalember filo­zófiai „szárnypróbálgatásairól” van szó, arról, hogy számot adjon a filozófiai ismeretek terén szerzett jár­tasságáról, hogy éppen elsajátított filozófiai ismereteit egy őt foglalkoztató probléma összefüggésében pró­bára tegye, alkotó módon hasznosítsa. A tanítványnak előbb számot kell adnia a tanultak elsajátításáról, s mes­terei esetleges beható kritikája csak ezután következhet. Jegyezzük meg, hogy Heidegger is jórészt ezt tette, pél­dául disszertációjában vagy habilitációs írásában, bár­milyen kételyek jártak már akkor is a fejében. Az elsajá­títandó filozófiai tradícióban való nagyobb jártasságra, otthonosságra, elsősorban filozófiai, nem költői véná­ra s ambícióra, nem utolsósorban pedig megfelelő szel­lemi környezetre lett volna szükség ahhoz, hogy az esz­tétikai töredékek szerzője a hermeneutikai destrukció útjára lépjen. 130

Next