Fehér M. István: József Attila esztétikai írásai és Gadamer hermeneutikája. Irodalmi szöveg és Filozófiai szöveg (Pozsony, 2003)

II. József Attila művészetelméleti írásai és az esztétikai hermeneutikai horizontja: Összefüggések és párhuzamok

A játék fogalma mármost József Attila esztétikai szö­vegeiben is megjelenik. A vonatkozó szöveghelyek jel­legzetes oszcillációról tanúskodnak, ennek megfejtésére, feloldására pedig éppen Gadamer felől tehetünk gyümöl­csözően kísérletet. Mindenekelőtt a játéknak a „játék-va­lóság” ellentét horizontjában értelmezett (és Gadamer ál­tal bírálatnak alávetett) fogalma jelenik meg, ez utóbbit pedig József Attila Gadamemél csöppet sem kisebb ve­hemenciával támadja. „A szemlélet [...] külön lényeg­nek mondja a művészetet és nem is tehet másként [.. olvashatjuk egyik vonatkozó fejtegetését. „Mégis a tör­ténet folyamán akadtak gondolkodók, akik kétségbe von­ták különvalóságát és egyéb tevékenységekkel azonosít­­gatták Itt elsősorban és csupán arra az együgyű meghatározásra utalok, amely játéknak nevezi el [.. ,]”.75 Az „együgyű meghatározás” jelző egy másik helyen is fölbukkan, ahol József Attila éppenséggel a Spieltriebet tiszteli meg vele.76 Ha a fentiekben helyenként úgy fo­galmaztunk, József Attila egyik vagy másik megfogal­mazásával Gadamer minden további nélkül egyetérthetett (vagy lelkesen üdvözölhette) volna, akkor most okunk van fordítva azt mondani: a játékfogalom gadameri kri­tikáját s tőle elszakíthatatlanul e fogalom eredeti ontoló­giai jelentésének rehabilitációját a maga részéről pedig József Attila üdvözölhette volna nem kisebb lelkesedéssel. „A műalkotás nem kikapcsol, szórakoztat, álomba ringat vagy elvarázsol (miközben az igazi valósághoz 75 JAÖM III, 224. o.; JATCSZ 56. o. (Kiemelés F.M.I.) 76 JAÖM III, 252. o.; JATCSZ 83. o. 63

Next