Fehér M. István: József Attila esztétikai írásai és Gadamer hermeneutikája. Irodalmi szöveg és Filozófiai szöveg (Pozsony, 2003)

II. József Attila művészetelméleti írásai és az esztétikai hermeneutikai horizontja: Összefüggések és párhuzamok

hemenciával támadja. A vonatkozó szöveghelyek elem­zése révén véltem leginkább alátámasztani a tézist, mely szerint az esztétika alapjainak József Attila általi kér­désessé tétele egyes pontokon az esztétikai horizont meghaladásának gadameri törekvésével rokon vonáso­kat mutat, s arra hivatkoztam, hogy amit Gadamer a mű­vészet esztétikai megközelítésében szűkre szabottnak, fonáknak, tévesnek érzékel, s az esztétikai tudat, annak absztraktsága, valamint az esztétikai megkülönbözte­tés fogalmaiban bírálat tárgyává tesz, azt József Attila is távolságtartással, heves kritikával illeti, s hogy e kri­tika egyik középpontja a játék fogalma köré szerveződik. Ehhez itt még egy kiegészítő megjegyzés kínálkozik. Az utolsónak elemzett szöveghelyen, ahol figyelmün­ket a legrészletesebben bölcselet és élet párhuzamba állí­tására irányítottuk, s innen próbáltunk József Attila el­méleti pozíciója és a hermeneutika közötti további pár­huzamokra következtetni - az egymás mellé helyezés alapját itt is a játékfogalom alkotja. A szöveghely a köré a belátás köré szerveződik ugyanis, mely szerint az (inautentikus) játékfogalommal nemcsak a művészet, de a bölcselet és az élet sem jellemezhető: művészet, bölcselet és élet egyaránt az (inautentikus) játékfoga­lom elutasításának az összefüggésében kerül József Attila e szövegében egymás mellé. Innen szemlélve még egy adalék birtokába jutunk annak megerősítésére, hogy aheideggeri hermeneutikai filozófiafogalom nagyjából­­egészében József Attila egyértésére találhatott volna. Hiszen a művészetnek, a bölcseletnek és az életnek a va­lósággal szembeállított játékként való jellemzése, me-87

Next