Fehér M. István: József Attila esztétikai írásai és Gadamer hermeneutikája. Irodalmi szöveg és Filozófiai szöveg (Pozsony, 2003)

III. József Attila művészetelméleti írásai és az esztétika hermeneutikai horizontja: Eltérések és szembenállások

pedig abból a célból, hogy - mint fogalmazott - „azt az igazságtapasztalatot, melyben a műalkotás részesít ben­nünket, megvédj [e] azzal az esztétikai elmélettel szem­ben, mely eltűri, hogy a tudomány igazságfogalma le­szűkítse”. Ily módon az esztétikai horizont meghaladási kísérle­te József Attila esztétikai írásaiban nagyon is párhuzam­ba állítható Gadamer alapvető törekvésével, s e meg­haladási kísérletben a fentiek során számos hermeneu­­tikai vonást fedezhettünk fel. Az esztétika alapjainak József Attila általi kérdésessé tétele egyes pontokon (a pszichologizmus elutasításában, annak a megkérdő­jelezésében, hogy az esztétika „a művészet mibenlété­nek megértése” szempontjából termékenynek bizonyul, leginkább azonban a játékfogalom bírálatában) rokon vonásokat mutat, az esztétikai horizont meghaladásának gadameri törekvésével (avagy a hermeneutikai jellegű filozófiával általában), annak az irányában mozog, il­letve egy tágan értett hermeneutikai művészetfelfogás kereteibe kényszeredettség nélkül beilleszthető. A fentiekben e célból József Attila esztétikai írásai­nak gondolatai között tallóztunk, s természetszerűleg a felvillanó párhuzamokat helyeztük az előtérbe, rájuk irányítottuk figyelmünket. Elemzésünk előrehaladásá­val azonban egyre kevésbé kerülhetjük meg a kérdést: hogyan illeszkednek a felvillantott (hermeneutikai pár­huzamokat mutató) gondolatok az esztétikai töredékek további részeihez, vajon milyen mértékben jellemzőek József Attila napjainkig hozzáférhetővé vált esztétikai gondolkodásának egészére? 91

Next