Fehér M. István: József Attila esztétikai írásai és Gadamer hermeneutikája. Irodalmi szöveg és Filozófiai szöveg (Pozsony, 2003)

III. József Attila művészetelméleti írásai és az esztétika hermeneutikai horizontja: Eltérések és szembenállások

Az utóbbi persze túlontúl igényes kérdés, s a követ­kezőkben legföljebb adalékokat szeretnék e kérdés meg­válaszolásához nyújtani. Valamelyes bizonyossággal ál­lítható: az esztétikai töredékek hozzáférhetővé vált ré­szének nem pusztán elszigetelt, de középponti gondolata az esztétika alapjaival szembeni elégedetlenség, ez pe­dig, úgy vélem, joggal rokonítható Gadamer herme­­neutikai művészetfelfogásának az esztétikai horizont meghaladására irányuló alapvető törekvésével. József Attila feszegeti az esztétikának nevezett diszciplína hatá­rait, számos vonatkozásban szűknek találja a művészet megértésének szempontjából az esztétika által biztosított, előre adott, illetve maga előtt talált fogalmiságot, más szóval, az esztétika „ruhája szűknek” bizonyul a számára, s arra tesz kísérletet, hogy e ruhát átszabja. József Attila törekvése helyenként meglepően ugyanabba az irányba mozog, mint Gadameré, az esztétika meghaladása felé, éspedig - ismét csak Gadamerhez hasonlóan - abból a célból, hogy a művészetnek igazságot szolgáltasson. Ez az azonos irányba való mozgás azonban egy pon­ton megszűnik, illetve azt is mondhatnánk, József Atti­la esztétikai töredékei gondolati mozgásának nem ez az egyetlen iránya. A hermeneutikai művészetértelme­zés felől szemlélve József Attila az esztétikai horizont határait számos ponton feszegeti ugyan, de nem töri át. Sőt, gondolati törekvése más helyeken - valójában a részletezettebb gondolatmenetek többségében - ellen­kező irányba mozog. Ezáltal a hermeneutikával való kapcsolat nem szűnik meg, de párhuzam helyett szem­benállással van dolgunk, azaz a vonatkozó részek Ga-92

Next