Füzi László: Alkat és mű. Németh László 1901-1975 (Pozsony, 2001)

Az idő szorításában

amikor a Tanúban a „hamis tanúságot” megtestesülését látta, de nem a kettejük viszonyának tisztázása kedvéért tettem ezt a kitérőt, hanem azért, hogy érzékeltessem: az önálló költői világok nem nagyon foglalkoztatták, ebben az is közrejátszhatott, hogy a maga művét a költészeten kívül teremtette meg.) Az életmű zártságának érzetét erősíti az is, hogy Németh a maga világát mindvégig egy nagy kiterjedésű kultúramodellben helyezte el. „A húszas évek második fe­létől állandó küzdelmet folytat önmagával is azért, hogy abból, amit érzékel, benyomásai, ötletcsírái rengetegéből valamilyen összefüggő kultúraképet próbáljon kialakíta­ni. Sokféle irányba indult el, egyike volt ez a kérdés azok­nak, amelyek egész pályáján igézetben tartották. Mikép­pen a XIX. századról kialakult nézetei többször is új megvilágítást kapnak, néhány ponton ellentételezik is ön­magukat, úgy gondolkozásában a század viszonya is vál­tozik a természettudományokhoz, a szellem különböző hatásaihoz, felfogásához” - írta ennek kapcsán Sándor Iván. Amint szinte minden állandó változásban, mozgás­ban volt Németh gondolkodásában, annál is inkább, mert ennek a gondolkodásnak a változó idő megélése volt a legfőbb serkentője, úgy természetesen változtak a kultú­ráról, a kultúra összetevőiről, mozgástörvényeiről alko­tott elképzelései is, az állandóságot leginkább az a meggyőződés képviselte, hogy önmagának is, közösségé­nek is szüksége van egyfajta kultúramodellre. Számára a kultúra életet vezérlő elv volt, összefoglalója, összegyűj­tője mindannak, ami a közösség életében történt, s vezér­lője, irányítója is a közösség életének. Tárháza mindazon értékeknek és elképzeléseknek, amelyek a mintaképzés és a tanítás révén kapcsolatba kerülhetnek a közösség életé­vel. Ebben az összefüggésben az autentikus kultúra meg­teremtése iránti igény gondolkodásának legjellemzőbb 334

Next