Füzi László: Balvégzetű évtized? Esszék, tanulmányok (Pozsony, 1996)

"A lét: bomló emlékezet"

zsef Attila önvallomásainak párja. Hasonló mélységeket tár fel a folytatás is, talán nem is véletlenül motivikusan is kapcsolódva József Attila világá­hoz: ,A vonatkerekektől is féltem. Magához szívja az olyan rossz gyere­ket, mint én vagyok. Meg is fogadtam magamban, hogy jó leszek, amikor feltűnt a mozdony”. Fontos mozzanat ez: Kovács István világában ezek szerint a kezdetek kezdeténél feltűnik az etikum, az etikai tartás proble­matikája. Szegénységről, kiszolgáltatottságról a Kilencek költői gyakran írtak, s gyakran a tágasabb értelemben vett nemzedék költői is. Etikáról, s a költészet etika általi megszüntetésének lehetőségéről azonban csak Ko­vács István írt. S hogy tisztán lássuk ezt a sorozatot, ahhoz meg kell nézni az úgynevezett családi versek vonulatát, a már idézett Korai önéletrajz cí­mű, a konfliktushelyzetet rögzítő szöveget rögtön az Anyám utolsó hús­­vétja című, a konfliktushelyzetet feloldó, s az anya képét a nyitott térbe helyező vers követi. Az újabb családversek, hogy ugorjunk az időben, te­hát a szerelmes versek, s a gyermekeihez írott versek pedig valóban a köl­tészetnek az etikum általi felszámolását hordozzák magukban. Itt és most csupán a Térelválasztás című, mondjuk megint így, szöveget idézem, pontosabban annak is csak a befejezését. A vers helyzete a következő: a költő magára csukja a szobaajtót, hogy dolgozni tudjon, s hogy a munká­ban ne zavarja a tizennégyhónapos gyermek. A kislány, merthogy róla van szó, az ablaküveghez tapasztja arcát. „Két, üveget átolvasztó szemet látok. És tehet-e bármit is az ember, ha ily jelenvalóanfigyeli az Isten?” - hang­zanak a szöveg utolsó mondatai. Az összefüggések nyilvánvalóak: a valós életben keletkezett hiányokat Kovács István a valós világban oldja fel, a feloldás pedig megszünteti magát a költészetet is. Mindenképpen ide kell állítanom Kovács Istvánnak azt a kijelentését is, mely szerint nem biztos, hogy a jövőben verseket fog írni, de mindenképpen költőként szeretne él­ni. Látni való, hogy a költészetet az etikummal azonosítja, a Kilencek költői közül ez a sajátosság csak rá jellemző, s talán éppen ez a sajátosság az, amelyik a közös indulás következtében, az egymásra utaló motívumok mögött mindezidáig rejtve maradt. Ennek tudatosítása lehet a kötet elolva­sásának első tanulsága. Kovács István költői világának másik jellegzetessége a történelemhez való rendkívül erős személyes kapcsolódás. Amint már utaltam rá, törté­nészi pályája mintegy megteremtette az értelmezésnek azt a lehetőségét, hogy a verseket „mellékterméknek” nézzük, forgácsoknak, melyek a tör­ténész munkája mellett keletkeztek. Ezt a felfogást cáfolandó tartom fon­100

Next