Füzi László: Kötések, szakadások. Hármaskönyv (Pozsony, 2012)

Megérkezés

Tatáról Pestig a KISZ egyik budapesti titkára vitt fel, nevét a bemutatkozáskor nem jegyeztem meg, az út arról emlékezetes, hogy abban a pillanatban, amikor beültünk a Trabantjába, megszólalt, halljuk, mondta, mit mond a Szabad Európa, s bekapcsolta a Szabad Európa Rádiót. A Szabad Európát én is hallgattam, Egerben talán nem any­­nyit, mint később, s akkor is leginkább Kasza László Gondolatforgató című műsorát, azt azonban, hogy a KISZ egyik vezetője is ezt a rádiót hallgatja, egyetlen pillanatra sem tételeztem föl. Az autó vezetőjének alakjához számomra akkor kapcsolódott név, amikor politikai bestsellerek szerzőjeként több riportot is készítettek vele, dr. Kende Pé­ternek hívják. Akkor még nagyon naiv voltam, nem tudtam elképzelni, hogy létezik olyan KlSZ-veze­­tő, aki a Szabad Európát hallgatja. Azt sem, hogyha valaki a Szabad Európát hallgatja, úgy beszél, ahogy azt a hatalom kéri. Az 1969-es lillafüredi találkozót követően, még annak az évnek a szeptemberében hívta életre az írószövetség a Fiatal írók Munkaközösségét, ez a Munkaközösség részt vett a Mozgó Világ létrehozásában is, a szervezet 1973-ban vette fel a Fiatal írók József At­tila Köre nevet, ezt a szervezetet tiltotta be a hatalom 1981-ben, ezt követően, immáron József Attila Körként létezve viszonylagos autonómiát vívott ki magának az írószövet­ségen belül. A jogi és politikai küzdelmeket nem tudtam követni, viszont érzelmileg teljesen azonosultam a szervezet tagjaival. AJAK 1982-től füzetsorozatot indított a Magvető Kiadón belül, de szuverén szerkesztéssel, ebben a füzet-sorozatban (JAK- fűzetek) jelent meg első könyvem, az addig írt tanulmányaimat tartalmazó Szerepek és lehetőségek című kötet (JAK-Magvető, 1989). 40. Egy, egyetlenegy tanulmányt nem írtam meg, noha egyedül ennek az egy­nek a megírását terveztem akkor. Amíg tanítottam, a három év alatt végig anyagot gyűjtöttem a tanításhoz kapcsolódó tapasztalataimról. Ereztem, hogy az iskola, nem csak a mi isko­lánk, általánosságban a magyar oktatás nem úgy működik, ahogy kellene, feljegyzéseket készítettem, gyűjtöttem a dolgozatokat a típushibákat bemu­tatandó. Ez a törekvésem nyilván nem volt független a Mozgó Világ peda­gógiai vitasorozatától, ismeretes, ezt Andor Mihály Dolgozat az iskoláról című tanulmányának közlésével indította a lap, később, tanulmány helyett én is hozzászólást, az irodalomtanítással kapcsolatos hozzászólást tervez­tem, de ezt sem írtam meg. Miért?, kérdezem most magamtól. 387

Next