Füzi László: Maszkok, terek… Esszék, tanulmányok (Pozsony, 2005)

II

sen tudják, hogy a tanú görögül mártírt jelent”. Önértelmezése szerint önnön mártíromságával - máskor: nevelődésével - egy nemzedéknek és egy nemzetnek kívánt példát adni, nem be­szélve arról, hogy az egyéniség jogát hirdette, és az egyéniség lehetőségeit kereste minden külső erővel szemben. Szellemi útkeresésének, gondolkodásának eredményeit önmagára vonat­koztatta, önmagát példaként emelte fel... Az öntanúsítás gesz­tusának fontos megjelenítője, hogy mindketten - de generáció­jukból, nemzedékeikből többen is - zárt életművet hoztak lét­re, értve ezalatt azt, hogy motívumaikat a lehetséges végső állapotig juttatták el, másképpen: önmaguk világának változá­sait, organikus növekedését, átfejlődéseit ugyanazon motívum­világ segítségével fejezték ki, az életmű zárópontján kiteljesí­tették azt, ezzel pedig egyben fel is számolták. Mindez mind­­kettejüknél az öntanúsítás gesztusába olvadt bele: az életüket uraló erőket a művükbe növesztették bele... 2. Németh László is, József Attila is saját szellemi eszmélkedé­­sének időszakát a húszas-harmincas évek világnézeti káoszá­ban, az általános világnézeti útkeresés kiemelkedően fontos időszakában élte meg, Németh Szabó Dezső hatása alatt indult, József Attila is átesett különböző ideológiai-politikai hatáso­kon, Féja Géza egyenesen „szélkakas költőnek” nevezte. Nem volt az, csak útkereső volt, ahogyan Németh is, s mások is azok­ban az években. Németh a maga politikai elképzelését a minő­ségszocializmusban találta meg, ezt a 19. századból eredő szo­cializmus megújításaként képzelte el: „A szocializmusban meg­van a törekvés, hogy a tőkés rend nyugtalan, áramló világát felváltsa, és a tömegeket egy szilárdabb rend védelmében ré­szesítse. Az emberiesség nagy forrásából táplálkozik. A társa­dalmi jelenségek rendszeres, tudományos magyarázatát adja. De épp ez a tudományos magyarázat, a szocialista dogma vág­ta el kapcsolatát a kor friss eszméivel. Nem tudta kiforrni szü­118

Next