Füzi László: Maszkok, terek… Esszék, tanulmányok (Pozsony, 2005)

II

mény megfogalmazásához, ezt jegyezte be Naplójába: „A győ­zelem, ez volt, ami felé éltem, egy magas pillanat, melyről a megtett út emelkedik, ahol az utolsó gondolat kitűzött zászló­ként lobog.” Miképpen értelmezzük a fölvetett párhuzamos gondolatokat és motívumokat? Azokat a párhuzamosságokat, amelyeket aztán a különbözőségek darabokra szakítottak és szinte láthatatlanná formáltak már József Attila és Németh László életében, s utó­korukban is. Úgy gondolom, hogy József Attila és Németh Lász­ló esetében egyetlen kifejezést és motívumot sem könyvelhe­tünk el közvetlen hatásként, „átvételként”, mindazt, amit meg­teremtettek, létrehoztak, önmaguk világából teremtették meg, művük organikus volta ebben a vonatkozásban is megkérdője­lezhetetlen. Ez viszont arra utal, hogy József Attila és Németh László is ahhoz a nagy áramlathoz kapcsolta magát, amelyik az életet egységesnek, egésznek tételezte. Szellemi kiinduló­pontjuk alapkérdése - igaz, nem minden kétely nélkül - még az volt, s ezt az értelmezést segíti mindaz, amiről eddig beszél­tünk a szabadság és rend egymásra utaltságával, a társadalom törvényeinek keresésével kapcsolatosan, megélhető-e úgy az élet, hogy abban a legszebb emberi eszmények valósuljanak meg? A teljes Én igézetében éltek, még akkor is, ha aztán a szét­­esettséggel kellett szembenézniük, gondolati alapállásuk nem az én-integritás bomlásához kötődött. A szétesettségérzet Jó­zsef Attila világában sem kezdet, hanem következmény, tragi­­kussága ebben a világban éppen a teljes világ képzetével össze­vetve mutatkozik meg, egyéni tapasztalatként, azt metafizikai méretűvé nagyítva, s nem adottságként, valóságos tapasztala­tok és gondolati konstrukciók eredőjeként. Láttuk, Németh László világát is az élet-győzelem vágya mozgatta, azé a győ­zelemé, amelynek elvesztéséről József Attila is írt. Életművé­nek állandó mozgásait, változásait éppenséggel a folytonos mér­125

Next