Füzi László: Maszkok, terek… Esszék, tanulmányok (Pozsony, 2005)

II

módra nem regény. A legmesszebbre akkor jutottál, amikor a Spionnovella pofonjait és az édesapád által írott jelentés po­fonjait egymásra vetítetted: remek, mondtam magamban, való­di próza, miközben a filoszi megalapozottságot is érezhetjük, közben pedig Rád gondoltam, nem biztos, hogy örültél volna ennek a dicséretnek. De ha nem csak a csúcsjeleneteket néz­zük, akkor is láthatjuk, hogy regénnyel állunk szemben. Néz­zük csak: apád jelentései, a jelentésekhez tartozó idő - aztán az, ahogy Te azt az időt megélted, nevelődésed ideje, ez szép szó, szeretem, munkáid belső ideje, az az idő, ami bennük van, s az, amelyikben írtad őket, különös tekintettel a CaelestisK, majd a könyv utóéletéhez tartozó idő, benne az az idő, ame­lyikben apád jelentéseit megismerted, közben kiszakított idők és terek, író-olvasó találkozók, most már értem, hogy miért csak felolvasásokra vállalkoztál akkortájt, Berlin, Frankfurt, Történeti Hivatal, végül a regényt lezáró nagy utazás Pesten, az, ahogyan a változó időben apád presszóit keresed, múlt jelen és jövő ka­varog, regény ez, valódi regény, rengeteg finom - és durva ­­nyelvi játékkal, az apáddal kapcsolatos jelzők pedig egyszer majd nyilván bekerülnek Bartos Tibor vagy valaki más szótá­rába. Mondjam, hogy írói bravúrok sora? Nem illik a témához, de illik a könyvhöz, erről már Te tehetsz. Valamikor írni akar­tam egy dolgozatot: Az apa motívuma Esterházy Péter művei­ben, Németh Lászlóval is így kezdtem, szép filoszmunka lehet­ne, de hát Némethnél is fontosabb volt ennél, hogy az Emberi színjátékban már benne volt az Iszony, abban pedig az Irgalom. Negyven év iszonyú munkája kellett ahhoz, hogy az első re­gényből elindulva majdhogynem abból kibonthassa az utolsót. S az életet is úgy kellett megélnie, hogy megmutathassa azt, ami már fiatalon megmutatkozott előtte. Illyésnél is ezt látom: a Hunok Párisban című regényben (?) benne volt a Puszták né­pe, mindkettőben a Beatrice... József Attilát idézed (Irgalom, édesanyám, mama, nézd, jaj kész ez a vers is), az ő első csilla­160

Next