Görömbei András: Csoóri Sándor - Tegnap és ma. Kortárs magyar írók (Pozsony, 2003)

Elődök és társak: esztétikum, erkölcs, egyetemesség

hoz idomított költészetszemléletből Juhász Ferenc és Nagy László verseit megismerve tudott hirtelen váltással kiszakadni. Bartókot és József Attilát egyaránt ők közvetítették számára. Költészete nagy­arányú metamorfózisát is motiválta a József Attila-életműből kiol­vasható tapasztalat, amely hozzásegítette ahhoz a felismeréshez, hogy a tizenkilencedik századi élményszerű kifejezési formák a XX. szá­zad bonyolultabb, összetettebb világában már elégtelennek bizonyul­nak, újfajta összegzésre van szükség: „A petőfis, a heinés, a puskinos poénok szerepét az apollinaire-i, a József Attila-i, a lorcai képek vet­ték át.”282 József Attila Téli éjszaka című verséről írta 1962-ben elemzésé­nek bevezető soraiban: „Nemcsak a magyar proletárság, hanem min­den ország és minden idők proletárjai az ő szavával szólaltak meg először a leghitelesebben, tehát történelmien.”283 Majd még tovább tágította a vers érvényét: A Téli éjszaka „a Hideg szimfóniája. Bartó­ki méretű mű. Nem egyetlen ember fázik benne: nem te, nem ő, nem én, nem is csak az osztály, de az egész haza, sőt maga a világminden­ség fázik.”284 A személyes és személytelen költészet szembeállítását is az e vershez fűzött kérdéssel cáfolja, amikor annak személytelen­ségét egy magasabb rendű személyesség formájának nevezi. Negyed­századdal később is Apollinaire és Lorca mellett József Attila költé­szete lesz a példája arra, hogy „bennük a lírai én sose személytelenül él, és közben nem válik romantikussá se”.285 Más művészekről írva is József Attila a viszonyító példája: „Ez a személyesség - ahogy Jó­zsef Attilánál - Szervátiusz Jenőnél is az egyetemesség eszköze.”286 Személyesség és személytelenség, közvetlenség és közvetettség, egyediség és egyetemesség egymást erősítő egységét hangsúlyozza Csoóri Téli éjszaka-elemzése: A tájvers nagyobb feszültségű, tájon 282 Csoóri Sándor: Л képek ereje. Uo. 1. 61. 283 Csoóri Sándor: Téli éjszaka. Uo. I. 345. 284 Uo. I. 347. 285 Csoóri Sándor: Műfajok őrségváltása? Uo. 1. 295. 286 Csoóri Sándor: Szervátiusz Jenő szobrai Sopronban. Uo. I. 603. 168

Next