Görömbei András: Csoóri Sándor - Tegnap és ma. Kortárs magyar írók (Pozsony, 2003)

A népi kultúra új megvilágításban

karcoloktól a szatmárcsekei temetőig, a beatköltészettől a magyar népballadákig, József Attilától Ginsberg költészetéig. Az új egyetemességeszme kifejtésének egyik lebilincselő gondo­latsora József Attila költészetétnek értelmezése: annak a válaszfal­nak a merész ledöntése, amelyet József Attila és a népi irodalom közé húzott az a szemlélet, amely népköltészetnek csupán a Petőfi szemé­vel látott egyszerűséget tudta, és a húszas-harmincas években a ma gyár irodalom követendő modelljévé Erdélyi József költészetét avat­ta. Csoóri Sándor abban látja József Attila szerepét az új egyetemes­ségeszme kiteljesítőinek sorában, hogy ő már a népköltészet egész világát bejárta és hasznosította a ráolvasásoktól a gyerekmondóká­­kig, a regösénekektől a Kalevaláig. „Verseiben az ősi és az új dolgok megrendítő feszültsége ugyanolyan újítás, mint a bartóki disszonan­cia.”160 József Attila életművében Csoóri együtt szemlélte a véglete­ket: az elvont filozófiai gondolatokat és a kereszténység előtti, szinte ázsiai jellegű nomád hangvételt. Ehhez a végleteket társító kettőség­hez az Erdélyi Zsuzsanna által feltárt archaikus imákban talál párhu zamot, ezekben egyszerre kap hangot a pogány ütemre kibontakozó kultikus megrendülés és a keresztény világkép.”161 A Tenger és diólevél Csoóri irodalomszemléletének alakulástör­ténetét is megrajzolja a kezdeti naiv népiségtől az új egyetemesség koncepciójának egyéni élménykörökön alapuló kimunkálásáig. Eb­ben az új egyetemességkoncepcióban döntő szerepe van annak, hogy a népköltészetben sokkal egyetemesebb emberi tartalmak és művészi megoldások hordozóját fedezte fel annál, mint amilyennek korábban a népköltészetet látták. A népi kultúrának ezt a mély rétegét éppen a modern művészet legnagyobbjai - Picasso, Lorca, Bárók, József At­tila - hasznosították legteljesebben ősit és újat egységbe fogó művé­szetükben. Juhász Ferenc és Nagy László példája azt is igazolja szá­mára, hogy az egyetemességre törekvő művész a XX. század máso­160 Csoóri Sándor: Tenger és diólevél. Uo. II. 732. ,6' Uo. 734. 90

Next