Görözdi, Judit - Magová, Gabriela (szerk.): Az irodalmi recepció kreativitása / Tvorivost' literárnej recepcie - Colloquia litteraria erudita 2. (Pozsony, 2008)

Az irodalomtudomány elmúlt félszázada

Veres András valamennyien szemben álltak a hivatalos pártállami ideológiával. Mindegyik a szel­lemi megújulás lehetőségét kereste, de az egyik a marxizmuson belül, a másik azon kívül vélte megtalálni a vállalható előzményeket. A hetvenes évtized végén már (persze szigorúan szakmai alapon) bírálhatóvá vált a marxistának nyilvánított ha­gyomány is, ami néhány évvel korábban - a Budapesti Iskola esetében - még sú­lyos vétségnek számított. A klasszikusokra való kényszeres hivatkozás tradíciójáról végre le lehetett írni, hogy azért is veszélyes, mert „a monotonság látszatát keltet­te. Mintha a marxista irodalomértelmezés egyetlen álláspont állandó ismételgetése lenne. Mintha a klasszikusok mellett mindenki más csupán tévelygésre lenne ké­pes.”* 18 Innen már könnyebb volt továbblépni s szóvá tenni azt, hogy nem folytatható érdemi vita, ha „a marxista minősítést nem annyira a tényleges szemléleti pozíció, mint inkább az erre a minősítésre jogosultak (,kinevezettek’) akarata dönti el”.19 A kibontakozás folyamata szükségképpen ellentmondásos volt. A magyar iro­dalomtörténet-írásban - a korábban jelzett okok miatt - még a pozitivista módszer következetes kipróbálása is újdonságszámba ment. Szabolcsi Miklós - végül négy­kötetessé bővülő - József Attila-monográfiájának e tekintetben úttörő első része20 éppen azért részesült hűvös fogadtatásban, mert sokan gondolták úgy: az alkotó életútjának aprólékos feltárása elveszi a helyet a költői életmű értelmezése elől.21 Ugyanakkor éppen a forrásfeltáró filológiához való ragaszkodás látszott a legin­kább megbízható védelemnek bármifajta ideológia kényszerű átvétele-alkalmazá­­sa ellen.22 A megkésettség paradox következménye volt az is, hogy az 1970-es évek legnagyobb hatású, iskolateremtő irodalomtörténésze, Németh G. Béla, aki elsőként használta fel Martin Heidegger ontológiai nézőpontját magyar irodalmi szövegek értelmezésében, s akinek irodalom-felfogása utóbb általánosan elfogadott, új iro­marxista kritika feladatát: „A marxista kritikának azt kell kimutatnia, hogy az az elmélet, amely nem ismeri és nem ismeri el az ember teleológiáját, a praxist mint az emberi létezés konstitutív té­nyezőjét, nem mint ideológia rossz emiatt, hanem elméletileg inkoherens és ellentmondásos. Ezzel egyben lehetővé válik pozitív vívmányainak adaptálása.” I. h. 32. (Kiemelés az eredetiben.) 18 L. Nyírő Lajos - Veres András (szerk.), A marxista irodalomelmélet története (A kezdetektől 1945- ig). Budapest: Kossuth, 1981, 5. 19 Veres András: Az irodalomelméleti kutatások helyzete és távlati lehetőségei. In: Kritika, Űj fo­lyam, 13, 1985, 9, 6. Igaz, ez a szövegem elmarasztaló, a hivatalosságot képviselő „díszkíséretet” kapott - vö. Szerdahelyi István: Széljegyzetek egy helyzetképhez. Uo. 20 Szabolcsi Miklós: Fiatal életek indulója. József Attila pályakezdése. Budpest: Akadémiai, 1963. 21 Például kifogásolták a családját elhagyó apa későbbi sorsának alapos bemutatását, arra hivat­kozva, hogy ez aligha segíti József Attila költészetének megértését. Ebben az esetben a kritikusok bizonyíthatóan tévedtek. Figyelmen kívül hagyták a kései versek jelképpé emelt hivatkozásait, amelyek egyértelműen bizonyítják: a költő élete végéig ragaszkodott ahhoz a fikcióhoz, hogy apja kivándorolt Amerikába (holott valójában Romániában telepedett le, ahol új családot alapított). Maga Szabolcsi viszont korántsem horgonyzott le a pozitivista módszertannál, például A verse­lemzés kérdéseihez (József Attila: Eszmélet) című könyvében (Budapest: Akadémiai, 1968.) a fran­ciaországi strukturalizmus honosításával próbálkozott. 22 Természetesen nem Szabolcsira gondolok itt, aki hangsúlyozta marxista nézőpontját. De sokan voltak, akik így próbáltak védekezni az ideologikus kényszer ellen. S napjainkban is megfigyelhető e reflex továbbélése (némelyik elméletíró agresszív fellépését, hittérítő buzgalmát látva, nem is egészen alaptalanul). Nem egy irodalomtörténész gondolkodik úgy, hogy ha a marxizmus kapi­talizmuskritikája utóbb tévedésnek bizonyult, a 20. századi hermeneutika, illetve dekonstrukció felvilágosodáskritikájáról s a többi (szükségképpen ideologikus, azaz „monomániás”) elképzelés­ről is kiderülhet idővel valami hasonló. S ha a marxizmust sikerült kibekkelni és közben komoly szakmai eredményeket felmutatni, miért ne válhatna be ez a stratégia a jövőben is? Végül is irány­zatok jönnek és mennek, minden csoda három napig tart. 230

Next