Grendel Lajos: A modern magyar irodalom története. Magyar líra és epika a 20. században (Pozsony, 2019)

5. Magyar líra a két világháború között

a Pilinszky-nemzedék legalább olyan fontos előzményének tekinthetők, mint József Attila és Babits. Legjobbjaik művészete azonban mindezen körülmények ellenére sem tekinthető másodlagosnak. Folytatók voltak, nem pedig epigonok. Felis­merhető, a másokéitól megkülönböztethető költői univerzumot teremtettek, ki-ki a maga útján haladva s a csak rá jellemző költői eszközökkel. Néhányuk a nyugatos líra olyan lehetőségeit valósította meg, amely a nagy elődök mű­vében kibontatlan maradt. Kálnoky László (1912-1985) Egyetlen nagy költőnk útkeresése sem tartott olyan hosszú ideig, mint az övé. Magyarázat lehet erre mellőzöttsége, a kom­munista irodalompolitika részéről ért nemegyszer minősíthetetlenül durva támadások és a fiatalon szerzett, egész életét végigkísérő súlyos tüdőbetegség megannyi gyötrelme is. Az igazi ok azonban talán mégis másutt keresendő. Ragaszkodásában ahhoz az impresszionista versbeszédhez, amelynek minden csínyját-bínját mesterfokon ismerte, de amely mégsem volt alkalmas annak a nagyívű gondolati lírának és ironikus hangnak a teljes kibontására, amelynek pedig már korai költészetében megtaláljuk nyomait. Közelebb járt a hatvan­hoz, mint az ötvenhez és a szakma inkább kiváló műfordítóként, semmint jelentős költőként tartotta számon, amikor szinte berobbant az irodalomba, hogy aztán élete utolsó másfél évtizedében meglepetést meglepetésre halmoz­va lenyűgözzön szakmát és laikus olvasót egyaránt. Addig nagyjából egyversű költőként tartották számon. Ez a vers, a Szana­tóriumi elégia, 1942-ben jelent meg a Magyar Csillagban. Nagy visszhangot keltett és meghozta a költő számára a pályatársak egyöntetű hódolatát is. A betegség mint metafora ismerős lehet más, korábbi irodalmi művekből is, például Thomas Mann Varázshegyéből, melynek jámbor, idealista Settembrini ura nem kap dicséretet Kálnokytól. Az epikus elemet is tartalmazó versben a költő hatalmas gondolati ívet jár be az ember testi kiszolgáltatottságától a világ beteg állapotáig s még azon is túl, az ember eredendő egzisztenciá­lis magányáig. Egyes motívumaiban József Attila nagy gondolati verseinek a hatása is kimutatható. Kálnoky a személyiség válságát, bár pesszimizmusa helyenként vetekszik a kései József Attiláéval, mégis inkább a sztoikus bölcs belátásával fogadja. A lét reménytelen. Sötét a szív magánya, bár mélyén olvadt érc hévül, 232

Next