Grüll Tibor: Újabb 50 dolog, amit nem képzeltél volna a rómaiakról (Pozsony, 2019)

5. Vergilius a gladiátoröltözőben

mészetesen egy újabb graffiti formájában: „Ámulok én, fal, hogy nem dőltél még le romokba, / minthogy a fir­kálok oly sok mocska kerül rád”. Ami egyedivé teszi ezeket a római falfirkákat, hogy a „magas irodalomból” származó idézetek is bősége­sen találhatók közöttük. Kristina Milnor katalógusa szerint egyedül Pompeiiben 69 graffiti-idézet maradt fenn Vergiliustól, a legtöbb az Aeneishöl (53), az Ec­­logákból (14), és még a Georgicából is (2). A legnép­szerűbb citátum természetesen az Aeneis kezdősora: a „fegyvert s vitézt énekelek” (arma virumque cano), amely 16-szor fordul elő. Ez a verssor olyan népszerű volt, hogy a ványolótakácsok vagy kallósok (fullones) céhe egy paródiát is írt rá, amely bizonyára valami­féle himnuszként is szolgált a számukra. Latinul így hangzik: Fullones ululamque cano non arma virumque. A nehezen lefordítható sor kb. annyit tesz: „A fullókat és a baglyot énekelem, nem az arma virumque-t”. Mi­nerva szent állata, a bagoly, a kallós céh jelképe is volt, ráadásul a versikét egy bizonyos Fabius Ululitremulus ványolótakács műhelyében találták meg, tehát az ululamque cano még az ő nevére is hajaz. Vergilius te­hát valóban ismert volt a római társadalom minden szegmensében, ahogyan napjainkban a nemzeti klasz­­szikusok: Petőfi, Arany, Ady és József Attila bizonyos versei. Köszönhető ez mindenekelőtt annak, hogy az Aeneist, mint Róma „nemzeti eposzát”, már Vergili­us életében bevezették az iskolai tananyagba. (5. kép) Az arma virumque cano jelenléte a falakon termé­szetesen nem jelzi automatikusan a római irodalom szélesebb körű ismertségét, legfeljebb arra következ­tethetünk belőle, hogy a szigorú iskolamesterek kö­vetkezetesen bevasalták diákjaikon az előírt „nemze-46

Next