Győrei Zsolt (szerk.): Kosztolányi Dezső: A szegény kisgyermek panaszai - Kosztolányi Dezső Összes Művei (Pozsony, 2014)

Jegyzetek

Befogadástörténet: Szemelvénygyűjtemény 1928-ban alapított lapját.”104 Esetünkben ez azért érdekes, mert a nevezetes Ady-pamfletre Féja Géza 1929 szeptemberében az Előőrs­ben ad választ: egyfelől általában támadja Kosztolányi költészetét, másfelől - noha egy-két csípős mondatot annak is szán - éppen a Kisgyermek-ciklust emeli ki belőle. Kosztolányi Dezső az örök fejlődés költője. Tudatosan új korszakokat próbál csinálni, csak sokkal nagyobb benne a fejlődés akarata, mint a fejlődés ténye. Ő az impressziók, az intimitások melegágya, ő a nagy felszín. Nem mérhető Adyhoz, nincsenek telített versei, mint Juhász Gyulának, nem tisztúlt meg, kristályosodott ki olyan szépen, mint Tóth Árpád, nem voltak benső válságai, mint Babits Mihálynak. Kosztolányi lírája a nyugtalan folyó, amely nem talál ten­gert, s mindig új ereket bocsájt ki, hogy a végső megnyug­vást keressék. De lényegében mégsem termékeny lírikus, némelyik kötete alig ad egy-két kész alkotást!,] kivilágosodó sort. Mindig elcsábítja őt a felszín tarkasága, a lebegés, a já­ték szerelme. Az Ady-generáció jobbik feléhez tartozik, de minden fejlődési készsége ellenére pályája alig mélyült, s alig emelkedett. [...] Ő az igazi magyar impresszionista. A nagy pillanatot kere­si, a dús villanást, mikor hirtelen felszabadúl a mélybekötött sors. Ügy kezdi A szegény kisgyermek panaszait is, hogy jön a nagy pillanat. Persze ritkán jön s ilyenkor mit tehet a sze­gény költő: felcifrázza a kis pillanatokat. Sok Kosztolányiban az ízléses erőszakoltság s affektáltság. A szegény kisgyermek panaszai az ő legjelentékenyebb kötete. Nagy felszabadulás volt ez a kötet s épen ama poros, bús Szabadkán fakadt. Ott, ahol közönybe s mozdulatlan­ságba fásul minden, csakis gyermek alkothat világot, ő lát színeket a porban s életet a kopárságban. Az Ady-generáció életnek indított mindent Magyarországon. Ásott hamuban 104 Veres András, Kosztolányi Ady-komplexuma, Budapest, Balassi Kiadó, 2012,131. 605

Next