Jóry Judit: Szerelem és gyászdal 66 epizód (Pozsony, 2011)

A nő nézi a vetélytársát fekete vitézkötéses kabátkában, nézi, ahogy meztelenül kiszáll az öntöttvas kádból, nézi a férfit, aki hazu­dik, a fiúkat, akik a gangon egymást követik, a hírhedten bigott szülőket, a szép, met­szett kreol lányt az egyetemen, ahogy az ajtófélfához támaszkodik, a Duna hullámait a lépcsőről, egy orvosi könyv lapjain a re­pülő testrészeket, a pasit, aki a vonatsínre hajtja a fejét, hadd tépje darabokra a közel­gő, zúgó monstrum, a „sztyuardeszkákat” a fedélzeten, az elegáns római bérpalota portását, Biancát, ahogy épp sminkel, az ezüsttükröt, a fenséges kilátást a Teverére, az üres teherautó platóján ordítozó sráco­kat, a horrorisztikus állapotban lévő férfi hálószobát, a zsúfolt biliárdasztalt, a leégett serpenyőket a konyhában, Borisz sötét, göndör haját, a kínai bronzvázát, a hinta­széket, akármit. Az életet. Elfogultan, kí­váncsian, szenvedélyesen. Legszívesebben imádkozna, de azt már régóta nem tud. Ám ha az életre kíváncsi, önmagára is kí­váncsi, a leginkább talán épp önmagára, hisz az élet ezernyi mozaikja, amit eleven szeizmográfként rögzít, attól a női figyelem­től és reflexiótól él, ami ezúttal is különös érzékenységről tanúskodik, akárcsak elő­ző könyve, a Vetkőztetik a menyasszonyt lapjain. Jóry Juditnak kivételes képessége van rá, hogy józan kívülállóként, már-már személytelenül valljon léte legmélyebb tit­kairól - vágyról, fájdalomról, szorongásról, sorsról miközben mi sem áll tőle távolabb, mint az érzelmes, túlburjánzó vallomásos próza. Ő más utat jár, egyszerű köznapi zsargont beszél, szűkszavú tudósításokat fogalmaz, sebtiben felskicceit jegyzetlapo­kat fűz egybe, könyve mégis a szív bölcses­sége és az érzéki életigenlés ritka kincseivel ajándékoz meg.

Next