Kálmán Gábor: A Temetés (Budapest, 2016)

„Talán arról szólt az egész, hogyan for­dult jóra minden. Zsivotzky ekkor már három napja feküdt azon a kanapén mozdulatlanul. Ennél a három napnál nem volt semmi üresebb előtte az éle­tében. Még az egy év bezárkózottság sem, ami megelőzte. Vibrált a lehalkí­tott tévé a háttérben, ez volt az egyet­len fényforrás a vastag, pókhálós fa­­redőnyökkel besötétített háztömb rá­eső lakáskockájában. Kékes, zaklató és folyton változó. A plafonon imbo­­lyogtak az árnyékai, azokat nézte, soha nem a képernyőt. A plafonon az árnya­kat viszont három napja folyamatosan, egy percre sem vette le róluk a szemét. A redőny felvonószalagja egy éve sza­kadt el, azóta mozdulatlanul poroso­dott a dupla ablaktáblák előtt, zajtala­nul zárva ki, szinte nem létezővé téve mindent, ami odakint történt.” A temetés csonka családregény. A fő­szereplő Zsivotzky perspektívájából is­merjük meg az Anderkó család három férfitagjának sorstörténetét, pontosab­ban: a történet hiányát. Zsivotzky már nevével, névváltoztatásával is elkülö­nülésre törekvő alakja és az elbeszé­lésével váltakozó történetmesélés egy, a regény végéig ismeretlen célú utazás keretein belül mutatja meg a század el­ső negyedétől a végéig a három férfi­alak önsorsrontó jellemét.

Next