Károlyi Csaba: Nincs harmadik híd. Kritikák (Pozsony, 2014)

Követési távolság - melyben a kritikus távolságot tart

Mélypont (Háy János: A mélygarázs) Háy János elbeszélő művészete ezzel a regénnyel mélypontra ke­rült. Olyan mélyre, ahol még sohasem volt. Kétféle értelemben is. Olyan mélyre, ahol nem járt még az író egyetlen utazója, hőse sem. És olyan mélyre, ahonnan poétikai értelemben nehéz lesz föl­jönni. Mit följönni! Bárhová mozdulni, oldalra akár, vagy netán lefe­lé, tovább a mélységbe. Ez a mű nagyszabású kudarc. Nem arról van szó, hogy a szerző elfelejtett volna írni, nem uralná mestersége eszközeit, nem tudná, mit csinál. Nem, ő szándékosan választotta most a viszonylagos esz­­köztelenséget. Arról van szó, hogy egy következetes pályán végig­haladva most elérkezett ide. Ide, a semmibe. „A mélygarázs lehetne az életed szimbóluma, mert a legmélyén vagy az emberi létezésnek” - olvasom, habár valahogy nem tudom ezt teljesen komolyan ven­ni, pedig tán lehetne. Ma hajlamosak vagyunk az emberélet útjának felét akár ötvenig is kitolni, hogy aztán, ha addig nem tette, hirtelen ki-ki kegyetlenül vagy rezignáltan szembenézzen azzal: ki vagyok én a világban. Hát kicsoda? Egy senki. Naná, hősünk is ilyen. De: „Ki mer / csukott szemmel megállani / ama mélyponton, / ott, ahol / mindig akad egy utolsó legyintés, / háztető, / gyönyörű arc, vagy akár / egyetlen kéz, fejbólintás, kézmozdulat?” - olvasom Pilinszky János A mélypont ünnepélye című versében. És József Attilánál meg ezt: „Kit anya szült, az mind csalódik végül / vagy így, vagy úgy, hogy maga próbál csalni. / Ha küzd, hát abba, ha pedig kibékül, / ebbe fog belehalni.” (Kései sirató). S mivel nem tudok lenyugodni, ezt is olvasom: „Megcsaltak, úgy szerettek, / csaltál, s igy nem szerethetsz. / Most hát a töltött fegyvert / szorítsd üres szívedhez...” (Tudod, hogy nincs bocsánat). 336

Next