Keresztesi József: Hamis opera. Kritikák 1999-2007 (Pozsony, 2007)

Hibát hibára

visszaszorítása a költemények (Szigeti által is kiemelt) élőbeszéd-ka­rakterét erősíti. Az ezt erősítő poétikai destrukció, az „anyaghiba” be­építése műhelyprogramként jelentkezik az életműben: Ha verseim kelyhek (miért ne épp?); parányi repedést - anyaghiba - mindeniken találsz. Lelked tehát ne töltsd beléjük. A lélek ragadós nyomot hágy a térítőn. De levélnehezéknek megteszik. S öblükben tarthatsz hegedűgyantát, tértivevényt, tejfogat. (Egy versküldemény mellé) Az anyaghibát magukba építő, élőbeszéd-karakterrel rendelkező költemények azonban nemritkán szigorú formai hagyományokkal is összjátékba kerülnek. A szabályszegés eljárásának rafinált techniká­it leginkább talán Petri szonettköltészetén lehet demonstrálni, ahol a költő a klasszikus forma elrontásának legkülönfélébb, változatos formáit teremti meg. Kétrímű, sőt, egyrímű szonettet ír (Már csak; Három Sárb Ódler I. -II.), tizenhárom vagy tizenöt soros kvázi-szonet­­teket (Rozzanett), reflexív közbeékelésekkel dolgozik (Ne lankadjunk, próbáljunk meg egy szépet), rímtelen szonett vált át rímesre a - hétso­rosra növelt - szextettben (Szent a béke), és még a rontások szelídebb fajtái közé tartozik, amikor a cezúrát elcsúsztatja és a zárójelezett szójátékokkal látványosan megtöri a szonett zeneiségét (Szonett-jel), vagy amikor a szótagszámot bizonyos sorokban tüntetőén megnöveli vagy csökkenti (Hommage á Baudelaire, ám ez valóban csak egy példa a sok közül: a Petri-féle „szonettrontásnak” ez a leggyakrabban al­kalmazott módszere). Az életmű egyetlen klasszikusan szabályos szo­nettje az 1990-es Valami ismeretlen kötet hosszú szonettsorozatának „Jövőkép” című darabja; legalábbis az általam ismert korpuszban nincs más példa erre. Nyilvánvaló, hogy a formarombolás igen változatos és kifinomult technikái a költői program tudatos, véggigondolt részét alkotják.8 8 És ebből a szempontból figyelemreméltó kivételt képez a Magyarázatok M. szá­mára kötet Barokk elégia című, minden szempontból keményen szabályozott, izostrofikus verse. 46

Next