Kis, Danilo: Kételyek kora. Esszék, tanulmányok - Libertas et civitas Dominó Könyvek (Pozsony, 1994)

III Változatok Közép-európai témákra

ban hever, csúfságossá vált, azok a tipikus közép-európai, szecesszionista fioriturák pedig egyfajta költői informellé foszlottak á la Pollock. Ez a költői „informel” viszont azzal a Duna melléki, bécsi és pesti hagyománnyal való radikális szakítás következménye, mely szerint a költészet a szépség emanációja. A költészet csúf, akár a valóság. S ezt a valósá­got lehetetlenség „megénekelni”, benne élve és róla csak mo­rogni, hebegni, ugatni és okádni lehet. Nincs többé „magány­­ba-menekülés”, nincsenek „szép tájak”, plátói szerelmek, ra­jongások; ehhez a valósághoz közelebb áll a szerencsétlen sorsú József Attila, mint a mesteri Kosztolányi és melankoli­kus Esti Kornélja. A hagyományos költészet, a maga petőfis nemzeti felbuzdulásaival, ma hazugul hat, olyan, mint egy idealista képzelgés, amelynek nincs jövője, afféle holdkóros optimista motyogás. Petőfit eltaposták a kozák lovak, Adyt elvitte a Párizs-rajongás és a párizsi szifilisz, mindkét forra­dalom (az 1848-as meg az 1919-es is) csupán véres vereség volt, és végül - tout compte fait - oda vezetett, ahová veze­tett: egy örök magyar status quóhoz. Magyarország csak még inkább a Pannon-tenger keleti partja felé billent, Petőfi nem­zeti és jakobinus eszményeinek „proletár nemzetköziség” lett a vége, Ady Duna-táji lelkesedése pedig („Dunának, Oltnak egy a hangja”) ma legfeljebb csak megmosolyogtat: a Romá­niában élő magyar kisebbség (másfél-kétmillió lélek) nem hallja ezt az egyazon hangot, a folyók neki mást susognak, mert elszakították anyaországától és erőszakos elrománosítás­­nak van kitéve a „nemzetek testvéri közösségében”, Ady szü­lőháza a határ túlsó oldalán rekedt és nem lehet a magyar költők és a magyar diákok zarándokhelye. Petri költészete azonban nem a tiltakozásé; ez a poézis semmit sem követel, nincs semmilyen üzenete, nem ad hangot semmiféle revandi­­kációnak; mindössze pillanatkép, a magyar sivárság pillanat­képe akar lenni, s az is. 160

Next