Koltai Tamás: Miért gyáva a magyar színház (Pozsony, 2010)

A fránya korszellem

közismert: a gülleniek egymilliárdot kaszálnak kollektive és egyénileg (mindegy, hogy miben, nagy pénzben), ha megölik Alfred Ilit, aki egy­kor fölcsinálta és cserbenhagyta szerelmét, Claire Zachanassiant, sőt hamis tanúkkal és korrumpált bíróval alátámasztva az apaságát is elhá­rította. Ezáltal nyomorba döntötte és prostitúcióra kényszerítette a fiatal lányt. (Úgy látszik, a prostitúció az a közös motívum, amely szerzőink szemében az ábrázolt valóság mintegy metaforikus esszenciáját képe­zi.) Claire időközben milliomos lett, és vénasszonyként elérkezettnek látja az időt, hogy bosszúját betetőzze. (A mellékszereplőkön már ko­rábban elégtételt vett, és szolgálatába állította őket.) Ili likvidálásának feltételként szabásával nem az egyéni megtorlás vágya vezérli, hanem a világ működésének bizonyítása. Dürrenmatt darabjának ez a szenv­telen példázatosság a legfőbb - úgyszólván egyetlen - értéke, ezért kár spanyolviaszként föltalálni, hogy az embertant kell hangsúlyozni benne, nem a pénz pusztítását, persze, hogy azt, azért íródott az egész. Ez ma is érvényes. Ma is arról van szó, hogy tessék egy embert beáldozni, egy hullát produkálni - nem vagyunk gyilkosok, elég, ha erkölcsi és politi­kai hulla -, s holnaptól minden más lesz, jön a konjunktúra, a békesség, a boldogulás. Csak ki kell lépni az utcára, itt van a mi kis Güllenünk. Zsótér Sándor meghívása az angyalföldi nagy színpadra nem volt kockázatmentes, a jegyekhez mellékelt rendezői levélke, amely a néző jóindulatába ajánlja a bizonyos értelemben zenés, tehát a színház profil­jába vágónak is értelmezhető előadást, valószínűleg a rizikócsökkentés céljából készült. A bemutató óta játszott előadások - ellenőrzött - ta­pasztalata szerint a helyi közönség jól fogadja Zsótért, s nem hinném, hogy csupán a szimpátiát kérő levélke miatt. (Bármilyen hihetetlen, tavalyelőtt hasonlót olvastam az előcsarnok oszlopain sok példányban kiragasztva a Parsifal bayreuthi előadásán.) Az üdítően tiszta, világos, okos, áttekinthető és szórakoztató előadás utat talál az „ártatlan” néző­höz; inkább, mint az elrontott színházi habitüéhez, aki a hamis pszicho­lógiai salaktól megfosztott, igaz gondolaton átszűrt, takarékos színészi játékkal szemben a színpadainkon nem ritka magakellető szenvelgést, állélektani pepecselést, rutinos illusztrációt fogadja el valódinak. A színpadi látvány a legatyásodott Güllent modellálja, a városlakók szegénységük (igaz vagy mímelt) bizonyítékaként Benedek Mari fe­hérneműiben várják a megváltó szponzort, hogy azután fokozatosan 311

Next