Komoróczy Géza: Zsidók a magyar társadalomban II. Írások az együttélésről, a feszültségekről és az értékekről (1790-2012) - Hungaria Judaica 33. (Pozsony, 2015)

XX. zsidó-magyar számvetés

lakáskultúra, a társadalmi mobilitási stratégiák “polgári” változatainak meghono­sításában is. Mindez, ismétlem, kutatásra szorul. Pusztán szemléltetés végett gon­doljunk csak a Lipótvárosra, a sokat csúfolt és kifigurázott Lipóciára, a művelt zsi­dó nagypolgárság e paradigmatikus székhelyére, mely a modern magyar művészet egyedülálló felvevő, finanszírozó, lelkesítő, életben tartó közege volt. Mint ismeretes, nélküle nem lett volna sem Nyugat, sem Szép Szó (mert nem lettek volna sem vevő­ik, sem finanszírozóik), nemigen lett volna Ady sem (mert nem lett volna Léda, nem beszélve az olvasókról, már a Nagyváradi Napló cikkírójának olvasóinál kezdve), nemigen ért volna meg 32 évet sem József Attila (ki “egy zsidó orvostól kapott ka­bátot”, no meg a Hatvanyaktól a “havi kétszáz”-akat), aligha érvényesült volna Bar­tók (akit a nyugodt alkotás végett évekig fogadott be villájába Lukács György apja, a bankár), sőt talán még Kodály sem (mert ugyan ki játszotta volna el, ki értelmezte volna, s főképp ki hallgatta volna meg, lelkesedve, műveiket), s hogyan alakult volna a magyar irodalmi művelődés sorsa a Baumgarten-díj, az Athenaeum Kiadó vagy a Kner Nyomda nélkül? Nem állítható, hogy a magyar-zsidó polgári kultúra ezen objektivációi az uralkodó osztályhoz való “hasonulás” termékei lennének. Az asszimiláció tehát nem képzelhető el ugyan a politikai elittel való szövetség s a vele kialakított érdekkapcsolat nélkül, mégsem egyértelműen és kizárólag e felé az elit felé irányult. Hogy miért nem, erre is meg lehet találni a választ. A neme­si eredetű elit vonzereje - mint a nemzeti állam folytonosságának megtestesítője, mely általában nem is volt zsidóellenes (egyes legitimista-arisztokrata frakcióiban kifejezetten filoszemita lévén - lásd Esterházyak!) - igen nagy volt. Mégis, ez az elit nyilvánvalóan még a zsidó nagypolgárság számára sem lehetett integrációs közeg, mereven fenntartott archaikus életrendjével (a néha előforduló vegyes házasságok s a nagybankok igazgatótanácsában mint díszgaj játszotta szerepei ellenére). Igen­csak korlátolt konzervativ-modernizációs programja sem felelt meg (feudális-ag­rárius gazdasági érdekei folytán) a teljes polgári-demokratikus kibontakozás elvé­nek, melyhez a zsidóságot egyértelműen kötötték gazdasági és szimbolikus-poli­tikai érdekei. Ráadásul ennek az elitnek a hagyományos történelmi legitimitáson kívül - melynek presztízse és érvényessége épp e mérsékelt politikai modernizáció, a városiasodás s a feudális kötöttségektől mentes új rétegek megjelenése és politi­kai szerepkérése folytán (városi proletariátus, független középosztály, szakértelmi­ség) egyre vesztett fényéből - nemigen volt egyéb legitimációs aduja: nem voltak modern kultúrideáljai, politikai perspektívát nem hozott, gazdasági ereje csökkent (a dzsentri birtokvesztése során), s politikai hatalmának társadalmi bázisa is zsu­gorodott. Szövetségben maradni evvel az elittel célirányos volt, amíg ez hatalmon maradt, de asszimilációs “hasonulást” vállalni vele már öngyilkos kísérlet lett vol­na. (Az eldzsentrisedő zsidó agrárburzsoá családokban találni is eseteket a birtok elmulatására, elkártyázására, a tönkremenetelre.) Ebben az összefüggésben kell említeni, hogy a zsidóságnak az uralkodó eliten kívül is voltak asszimilációs partnerei azokban a rétegekben, melyek maguk is aktiv 697

Next