Kornis Mihály: Feliratok a fehér égen. Válogatott írások, előadások, blogok (Pozsony, 2008)

Például

I. Álom—másolatok „ Csak ami nincs, annak van bokra, csak ami lesz, az a virág ami van, széthull darabokra. ” József Attila A rendező alkalmat ad három különböző személynek, hogy a valóságban rekonstruálja egy emlékezetében megőrzött álmát. A többé-kevésbé sikertelen kísérleteket filmre veszi, hogy an­nak sajátos eszközeivel - beállítás, vágás, gyorsítás, lassítás, zö­rejek - jelenítse meg az álomszerűség voltaképpen másolhatat­­lan közegét. A mű utolsó negyedében, az álom-másolat helyett megteremti a maga jelen idejű álmát: a rendező beszélgetés-szituációt hoz lét­re egy sérült idegzetű, magányos, rendszeresen és sokat álmodó, kapcsolatra vágyódó férfi meg egy, számára csak a filmvásznon látható nő között. A nő a sajátos kommunikáció-kísérlet köze­pén a férfi elé helyezett vásznat átszakítva a valóságban is meg­jelenik és megismerkedik a számára eddig csak ugyancsak művi módon: tévémonitoron át látható férfival. Ily módon mind­­kettejük, sőt a néző számára is a valóság valamiféle álommá, az álom pedig valósággá válik. A kapcsolatfelvétel megtörtént. Fragmentumok a filmről és a filmből Hétköznapi szemléleted a létet romhalmaznak látja. Szemlé­leted a romhalmaz. A lét látás útján épülhet egésszé, ha egész­séges a látás. Isten pora, az anyag, minden porszemében Is­-225 -

Next