Kőszeg Ferenc: Múltunk vége (Pozsony, 2011)

Sziluettek

József Attila rejtélyes, nagy versét, az Eszméletet többen is ér­telmezték, Petri György előadásának a jegyzetei maradtak fenn, és jelentek meg a költő összegyűjtött munkái IV. kötetében. Fo­dor Géza előadása valószínűleg az egész József Attila-irodalom­­ban a legsikeresebb kísérlet volt a látszólag csak lazán össze­függő szakaszok koherens, egységes műként való értelmezésé­re. Pór Péter az Eszmélet verstípusáról, Várady Szabolcs a vers előzményeiről, beszélt; a három tanulmányt hosszas huzavo­na után a Vita rovatban adta közre az Irodalomtörténeti Közle­mények 1975. évi 1. száma. A jelenlévők sajnálatos módon még jegyzeteket sem készítettek, így a szemináriumnak kevés kézzel fogható emléke maradt. Pedig egymást követték az emlékezetes előadások. Babarczy László Brecht A szecsuáni jólélek című da­rabját elemezte, Vidrányi Katalin lenyűgöző előadást tartott Pi­linszky és az ortodox kereszténység kapcsolatáról. Balassa Péter Okudzsaváról beszélt, Spiró egy alkalommal Adyról (akkoriban írta első könyvét, a Kerengő című Ady-regényt, amelynek lektor­ként talán az első „hivatalos” olvasója voltam, és nyomban lel­kes híve lettem), egy másik alkalommal pedig Wyspianski Me­nyegzőjét és a drámából készült Wajda-filmet hasonlította össze. Pór Péter heves vitát váltott ki Babits Zsoltár férfihangra című versének majdnem vallásos interpretációjával. Lakatos András előadását a Mester és MargaritáréA eleve nagy várakozás előzte meg. András, mint a fentebb idézett filmelemzéséből is látható, mindig arra törekedett, hogy megtalálja a műben azt a szerve­ző elvet, amelyből a mű egész összefüggésrendszere levezethe­tő. Máig hallani vélem felcsapó hangját, ahogy előadása beve­zetését - Orbán Ottó verseskötetének címét idézve - azzal zár­ta, Bulgakov szemében a legnagyobb bűn, ha valaki azt hirdeti: A föltámadás elmarad. Ezért ítéli Woland, az ördög halálra, Ber­liozt, a főszerkesztőt, aki tagadja a feltámadást. E köré épül a re­gény: a világban az ördög uralkodik, de lesz feltámadás. Az em­207

Next