Margócsy István: Színes tinták. Tanulmányok, esszék a magyar irodalom (Budapest, 2020)

Irodalomtörténet

hattak (gondoljunk csak a rengeteg frivol vagy játékos Petőfi-parafrá­­zisra vagy paródiára, vagy arra a merész ötletre, amely kiváló költőket serkentett arra, hogy József Attila öregkori, fiktív líráját megteremt­sék!2), akkor felmerülhet a kérdés: Arany vajon miért maradt meg abban a szinte hivatalosan magasztos pózban, amely úgy hat, hogy ha alakja vagy költészete a későbbi költészetben (vagy a nem szigo­rúan szakmai diskurzusban) szóba kerül, akkor rögtön a kizárólagos alázat és a hódolat gesztusai jelennek meg, oly magasztos fenségben, amely még a magyar költészetről szóló kultikus diskurzusban is pár­ját ritkítja. Mintha Arany maga lenne a magyar költészet megtestesült védangyala, aki mindenek fölött érvényesítené dominanciáját (Nagy László szerint: „Arany úr, arany Álmos vezér...’’-Arany úr, az őszikék megéri, 1973), s akihez a későbbi költő csak mint atyához, mesterhez, fensőbb instanciához fordulhatna, önmagának kisebbségét hangoz­tatván. Mintha az a szólam, amit Babits Mihály ütött volt meg, száz év előtt, folyamatosan érvényes lenne: mi, maiak, „megzavart verselők” csak úgy fordulhatunk Arany felé, „mint gyermek, hogyha idegenbe szidják, s édesapjához panaszkodni tér meg’’ (Arany Jánoshoz - egy megzavart verselő a XX. századból, 1911); hiszen még József Attila is olyan pozícióba helyezi magát Arannyal szemben, amely eleve alá­rendeltséget sugall („Hadd csellengünk hozzád, vagyonos Atyánk!” - Arany, 1929), s a költői magabiztosságnak oly kiváló és nagyszabá­sú képviselője is, mint Juhász Ferenc, csakúgy tud Aranyhoz fordulni, hogy nem kollegiális beszélgetést kezdeményez vagy dicsőítő ódát ír, hanem egyenesen imát mond hozzá (Arany János-ima, 1982) - s a fia­tal Kányádi Sándor is abban látja költői igazolásának garanciáját, hogy fejére illesztheti Aranynak múzeumban őrzött kalapját... (Arany Já­nos kalapja, 1955). Pilinszky Jánosnak gyönyörű és megrendítő vízi­ója aztán szinte megkoronázza e transzcendens Arany-képét, mikor így szól Aranyról: te voltál az Atya (akihez képest Petőfi lesz persze 2 Már nem sajog. (József Attila legszebb öregkori versei). Szerk.: ZelkiJános. Balassi Ki­­adó - Cserépfalvi Kiadó, 1994. 160

Next