Mihályi Gábor: Két apa között. A magyar baloldal tragédiája (1899-1990) (Pozsony, 2012)

XVI. A magyar irodalom szabadságharca

többsége a Vörös Hadsereg megérkezéséről szólva nem „felszabadulás"-t mond, hanem úgy fogalmaz: „amikor átvonult rajtunk a front." Erről a fogalmazásbe­li különbségről persze őszintén kellett volna beszélni az emberekkel, de erre a szovjet propaganda, amelyet kötelező volt elfogadni, nem adott lehetőséget. Ily­­lyés egyébként Napló jegyzeteiben gondolkodás nélkül használja a felszabadulás kifejezést, amikor 1945-ről beszél. Az író természetesen tisztában volt a moszkvai függés mértékével, ezért is komolyan gondolta, hogy ellenpéldaként életben kell tartani a szabadságharc mítoszát. Persze tudta, hogy a párt kultiválta mítosz és az ő mítosza csak látszó­lag azonosak. Úgy tűnhet, mintha ő is a pártideológia alapján állna, holott ő bár ugyanazt mondja, mégis mást gondol. Bizonyára felmérte, hogy ez a látszólagos azonosság, hasonlóság teszi lehetővé az ő romantikusan forradalmi színműveinek a színpadra állítását. Ennek a fura kettős gondolkodásnak a kialakulásában, folya­matos létezésében - feltételezem -, hogy közrejátszott Illyés őszintén vállalt szocia­lista hite. Ha voltak is kételyei, az új rendszer költő-fejedelmének tartotta magát, pláne, hogy József Attila már nem élt. Illyés persze azt is tudta, hogy mekkora ha­misítás kommunista pártköltővé stilizálni felesége szerencsétlen egykori imádóját. Gondolom, Major és Révai sejtették, hogy Illyés csak úgy tesz, mintha a párt álláspontját vallaná magáénak. Bizonyítékuk azonban nem volt arra, hogy Illyés nem egészen azt gondolja, amit ők. Nem ismerhették a féltve őrzött titkot, hogy Illyés már 1950-ben megírta nagy poémáját a zsarnokság mindent lebíró hatalmá­ról. A költő ezért is érezhette úgy, hogy az adott helyzetben joga van némi képmu­tatásra. Illyés szemrebbenés nélkül mutatta magát a rendszer hívének, elfogadott minden kitüntetést, elismerést, jutalmat, miközben legszűkebb, bizalmas baráti körében, a nyíltan antikommunista Sárközi Márta körében, nem lehetett titok, hogy Illyés miként vélekedik. Gondolom, Illyésnek nem volt kételye afelől, hogy lehallgatják, elolvassák minden hozzáférhető, papírra vetett sorát. Ennek tudatá­ban nem is mondott, nem is publikált semmi olyat, amit a fejére citálhattak volna. De minden durván pártos megnyilatkozást is elkerült, még a musz-feladatok alól is angolna módra siklott ki - mint Sztálin vagy Rákosi születésnapjának megün­neplése -, amikor kötelező volt dicsőítő írást adni. Más kérdés, hogy Illyés népforradalom teóriái ködevő romantikus ábrándo­kon alapultak, amelyek elég távol álltak a realitásoktól. De Illyés legalább is őszin­tén hitt az eszményített, idealizált (paraszti) nép létezésében, a néphez törhetet­­lenül hű népvezérek, Dózsák, Kossuthok idealizálható igazában. Rákosi szerette magát az idealizált Kossuth képében látni, és el is várta, hogy a propaganda őt efféle népvezérnek látássá. Illyés meg nem mondta, hogy az ő szemében Rákosi ennek az eszményképnek éppenséggel a kiátkozni való negatív lenyomata. Illyés szeretni való ember volt, kedvelték is őt. Felejthetetlen maradt számom­ra egy bécsi út. A Nyugati pályaudvaron találkoztam vele és Nagy Lacival. Azon­nal szólt, hogy a Bécsig tartó úton üljek be hozzájuk, a kupéjukba. Végig szóval 302 I KÉT APA KÖZÖTT

Next