N. Tóth Anikó: A varietas öröme. Beszélgetések írókkal (Pozsony, 2011)

Németh Zoltán: Életre csókolni Csipkerózsika-álmából a halott szöveget

mezést, recenziót vagy kritikát kell írniuk a hallgatóknak, ráadá­sul van egy választható kurzus nálunk, amelyen a kritikaírást lehet elsajátítani. Reménykedem, hogy ez egy jó gyakorlati bevezetés, hogyan lehet röviden, tömören bizonyos könyvekről írni. Tehát egy minta is lehetne akár. Azt, mondjuk, nem várom, hogy ennek a kötetnek a nyomán fognak kanonizálódni bizonyos alkotások, mert ahhoz sokkal összetettebb elemzések szükségesek. A praxist akartam bemutatni, egy folytonos önreflexiónak kitett kritikus és önkritikus olvasói pozíciót. A te esetedben, ha a köteteidet meg az egyéb publikációidat tekintem, a kritikusi-tanulmányírói tevékenység túlsúlyban van a versíróival szemben. Nem akarom magam József Attilához mérni, de ha a köteteit kézbe veszed, és a verseket összehasonlítod a tanulmányaival és a kritikáival, ez utóbbi vaskosabb kötetet tesz ki. Mégsem állítja a közvélemény, hogy inkább kritikus, mint költő. Ha Babits mun­kásságát vesszük példának, az is hasonló. Gondolj az irodalom­­történeti munkájára, Az európai irodalom történetére és az esszéi­re, tanulmányaira, kritikáira. Nem, Anikó, én úgy látom, hogy a költő mindig kritikus is, tehát az lenne a furcsa, ha egy költő nem írna kritikákat. De hát van egy csomó olyan költő, aki nem ír kritikát, sőt. Hát, gondolod? Mondjuk kire gondolsz? Szerintem általában nem írnak. Hosszú névsort tudnék mondani a kortárs irodalomból, Schein Gábortól Borbély Szilárdig, Csehytől Kukorellyig, Garaczitól Es­­terházyig. Mindnyájan kritikusok és esszéírók is. Szerintem, aki az irodalomban mozog, annak a számára mindenképp szükséges egyfajta önreflexió, önmaga kontrollja is egyébként, illetve az írásnak a kiterjesztése, tehát hogy a kri­tikaírás egy bizonyos nyelvet tesz lehetővé. Ráadásul nem lehet megspórolni a szembenézést mások szövegeivel. Az óhatatlanul 107

Next