Németh Zoltán: Olvasáserotika. Esszék, kritikák, tanulmányok - az élvezet szövegei (Pozsony, 2000)

II. (Leviticus) Tőzsér Árpád: Leviticus

időben élő ember reakciója is arra a - szövegben eléje táru­ló - világra, amelyhez vagy amellyel szemben meghatároz­za önmagát. A hermeneutika és a recepcióesztétika meglá­tásait tehát Tőzsér - egy újabb csavarral - az önértés irá­nyába tágítja azzal, hogy a műfordítások végtelen soráról beszél. Ugyanezen belátások fényében csak azt tehetjük hozzá mindehhez, hogy az időbe vetett ember mindenkori tole­ranciájának határai jelentik e végtelenség határait. Irodalomtörténeti kétségek és vétségek Az irodalomtörténet problémáinak fejtegetése közben Tő­­zsér a 90-es években azt az állapotot tekinti szimptomatikus­nak, amely Gadamer és Derrida elméletei és irodalmi gya­korlatai nyomán terjedt el. Bár Gadamer és Derrida éppen egymás nem értéséből vizsgázott jelesre, Tőzsér mégis ket­tejüket együtt tekinti az irodalomtörténeti megközelítés sír­ásóinak A megíratlan irodalomtörténet című tanulmányá­ban. Míg Derrida a linearitást törölte ki az irodalomtörténet struktúráiból, addig Gadamer-Tőzsér értelmezésében-a her­­meneutikában oldotta fel az irodalomtörténetek végső alapját. Ez az irodalom- és ismeretelméleti kétely azonban meg sem érintette azokat az irodalomtörténészeket, akik a „szlovákiai magyar” irodalom történetét kívánták feldolgozni. Olyan mo­dellekben kívánták elhelyezni ennek a „sajátosnak” tekin­tett, éppen ezért létében is megkérdőjelezhető irodalomnak a történetét, amelyek történelmi események analógiájára strukturálódtak. Ezek az irodalomtörténetek nemcsak iro­dalmon kívüli szempontokat érvényesítettek valamiféle fej­lődésvonal megkonstruálása érdekében, hanem egyenesen értékvonzatokkal ruházták fel saját előfeltevéseiket. [68]

Next