Pályi András: Suszterek és szalmabáb. Lengyel színházak, lengyel írók, lengyel sorsok (Pozsony, 1998)

Kár az életért

néhány hete látott napvilágot a Polityka című hetilap­ban a kitűnő történész, Krystyna Kersten tanulmánya a „zsidó kommunizmus" mítoszáról és a zsidó származá­súak tényleges szerepéről a kommunista hatalom meg­szilárdításában. Mindebből nem nehéz rájönnünk, hogy a lengyel pártállam azért tartott a legutóbbi időkig Ja­­nusz Korczaknak vagy a hozzá hasonlóknak még az em­lékétől is, mert a hagyományos lengyel antiszemitizmust politikai manipulációs eszköznek tekintették és ilyen vagy olyan előjellel alkalmazták is. Mindezt szükséges volt jelezni ahhoz, hogy érzékeltes­sük, mitől válhat politikai darázsfészekké annak a Ja­­nusz Korczaknak a megidézése, aki egész életével és élet­­felfogásával a József Attila-i „én túllépek e mai kocs­mán" erkölcsi attitűdjét képviselte. S mit sem változtat a körülményeken, ha Wajdát is elsősorban ez az erköl­­csiség érdekli Korczakban, ehhez keres színészt Wojciech Pszoniak szeméjében, aki a Korczak-magatartást le tud­ja fordítani a természetes gesztusok nyelvére, s Robby Müller kamerája szuggesztív és hiteles figuraként hozza közvetlen közelünkbe. Andrzej Wajda egyébként sem tar­tozik azok közé, akik megijednek a politikai darázsfész­kektől, attól függetlenül, hogy A márványember és A vas­ember rendezője ezúttal nem kíván politikai filmet ké­szíteni. Érdemes megfigyelnünk, milyen magától érte­tődően és mondhatni könnyedén érinti a fentebb jelzett lengyel-zsidó vita mindkét aspektusát: a doktor „zsidó passzivitását", amellyel szó nélkül elviszi a kétszáz ár­vaházi gyereket a treblinkai gázkamrába, már-már em­berfeletti, heroikus tettként mutatja, míg a Korczak meg­mentésén fáradozó lengyel ellenállók „aktivitása" kis­szerű, földhözragadt politikai taktikázásnak tűnik. Mind­ezt láthatóan nem azzal a szándékkal teszi, hogy bár­melyik felet irritálja, nem is kíván belebonyolódni a vi-435

Next