Pályi András: Színészek keresztűzben. Előadások, alakítások, könyvek (Pozsony, 2011)

Fordul a kocka

Visszalapozok saját írásaimban, amelyekkel egy-egy szerepét meg akartam fejteni, belesni színészi boszorkánykonyhájába, megtudni, mitől van, hogy ez a „régi vágású” színész sok fiata­­labbnál és modernebbnél - és nem is csak a modernkedőknél, hanem a valóban moderneknél is - autentikusabb feleletet tud adni játékával a mai színjátszás nagy dilemmájára, azaz mitől van, hogy mindig, minden körülmények közt hiszünk neki? Mitől van, hogy ő a maga feleletét igenis játékával és alakításá­val adja, azaz adta meg, miközben épp azért szoktunk jelenlét­színészetről, magatartás-színészetről, dokumentumszínészet­ről stb. beszélni, mert a „játék” és az „alakítás” gyanús kifeje­zésekké váltak a szemünkben? Mitől van, hogy Dayka figuráit sosem érezzük „mimikrinek”, amiből - Pilinszky kifejezésével - eltűnt „a jelenlét vertikálisa”? Megleshető egyáltalán ez a ti­tok? Volt-e valami különös szakmai fortélya, színészi bájitala, örökifjúvá varázsló csodaszere? Ha legendát akarnánk mesélni róla, azt mondhatnánk, volt. De ő nyilván mosolyogna e titok­­zatoskodó legendaszövésen. A huszadik század színháza állandó válságtól szenved, ren­dezői és színészi iskolák születnek, virágzanak vagy lehanyat­­lanak, új áramlatok, stílusok, törekvések törnek az élre. Dayka Margit szerény szkepticizmussal nézte ezt a nagy szakmai for­rongást. Távol állt tőle, hogy lebecsülje az újítókat, kérdésessé tegye az új módszerek, tréningek, technikák létjogosultságát. Csak éppen tudott valamit, amit az újítók közül is kevesen vagy csak hosszas, keserves keresés után tanulnak meg. Tudta, hogy figyelnie kell. Tudta, hogy minden színészi eszköz annyit ér, amennyire az alkotó figyelmet szolgálja. A figyelem: alázat a figura iránt. De a figyelem több is ennél. A figyelem erőssé teszi a színészt, mert kívül helyezi, vagy ha úgy tetszik, föléje emeli saját színészetének. Idézhetnénk József Attilát, aki költő lévén azt vallotta: „mit érdekelne / engem a költészet maga?” 469

Next