Pór Péter: Tornyok és tárnák. Tanulmányok a költői teremtés alakzatairól (Pozsony, 2013)

Vita József Attiláról

TORNYOK ÉS TÁRNÁK hanem egyre inkább a megalkotott élet tényeiről van szó - ezek viszont, mint a költőknél igen gyakran, feltétlenül részei az életmű motivikus ihletének és rendszerének. De tulajdonképpen még erősebb és speciá­lisabb feltételezést szeretnék megfogalmazni, mert hiszen nem tartom esetlegesnek, hogy többek között ez lett a viták egyik gyújtópontja. Úgy látszik, mintha József Attila egyszerre törekedett volna arra, hogy fokozott mértékben megőrizze (állítsuk szembe például Babitscsal és Rilkével) és arra is, hogy ugyancsak fokozott mértékben megszüntes­se (állítsuk szembe például Szabó Lőrinccel, de akár Apollinaire-rel is) mindazt, ami, hogy az ő kategóriáit idézzem, az alkotás „érvényes” „igazság”-át megelőző „valóság”.43 A legendássá vált Curriculum Vi­tae különösen látványosan példázza a művet, amelyik diskurzusnak és biográfiának a szokásos modelleken kívül elképzelt „viszony”-ában”44 alkottatik meg. Fontosnak látom emlékeztetni rá, hogy a „viszony” kulcskategóriáját, amelyik tehát József Attilánál az „igazság”-ot illető kardinális érdekű gondolatmenetben fordul elő, Mallarmé helyezte a modern poétikai gondolkozás középpontjába: „rapport”;45 márpedig Mallarmének, nem is okvetlenül ellentmondó érvekkel, mindkét tábor nagy jelentőséget tulajdonít József Attila költészetében: Tverdota, Né­meth Andor néhány elszórt megjegyzését követve, meglepően tág és tartós érvénnyel bizonyította a „tiszta költészet” eszményének hatását,46 Kulcsár Szabó Ernő felfogása szerint pedig az ő művében fordul át az európai líra története.47 Visszatérve a Curriculum Vitae emblematikus példájára: Veres András ír egyes művek kapcsán „valamifajta önéletrajzi narratíva létrehozásáról”48 és Kulcsár Szabó Ernő is félreérthetetlenül 43 József Attila: „Ihlet”, 55-71. 441.m. 125. 45 Két idézet: „Bármilyen tettként, mindenkorra és kizárólag, csak az áll a rendelkezésünk­re, hogy megragadjuk az időnkinti ritka vagy gyakori kapcsolatokat”; „De az irodalomban van valami, ami ennél [ti. Zola naturalizmusánál] sokkal inkább értelmi (plus intellectuel): a dolgok léteznek, és nem nekünk kell őket megteremtenünk; nekünk csak a kapcsolatokat kell megragadnunk; és ezeknek a kapcsolatoknak a drótvonalai alakitják a verseket és a ze­nekarokat.” L. Mallarmé: „La Musique et les Lettres”, „Sur Involution littéraire”, in: Oeuvres Completes, Bibliothéque de la Pléiade, Paris, 1945. 647, és 871. 46 Legutóbb Tverdota: 12 vers, 91. skk. old. 47 Erről rövidesen bővebben írok, ott közlöm a legfontosabb tanulmányokat. 48 Veres András: „A József Attila-kutatás dilemmái”, in: Prágai: Tanulmányok 77. (A tanul­mány az 5. sz. jegyzetben említettnek nagymértékben kibővített és átdolgozott változata.) 140

Next