Puskás István (szerk.): Pier Paolo Pasolini: Forgatókönyvek I. Mamma Róma, Máté evangéliuma, Médeia - Pier Paolo Pasolini válogatott munkái (Pozsony, 2010)

„A film és az irodalom közti kapcso­lat konkrét megnyilvánulása a for­gatókönyv” - írja Pasolini 1965-ben az autonóm forgatókönyvről szó­ló tanulmányában. „... a forgató­könyvíró címzettjétől különleges együttműködést vár el, méghozzá azt, hogy a szöveget vizuális kiegé­szítéssel lássa el, amely hiányzik be­lőle, de amelyre utalást tesz. Miután felismerte a forgatókönyv technikai jellegzetességeit, az olvasó cinkos részt vállal az elvégzendő művelet­ben, és képzelete jóval magasabb és intenzívebb alkotó szintre emelke­dik, mint amikor egy regényt olvas. A forgatókönyv tehát egy speciá­lis, kanonizált együttműködést vár el az olvasótól: azt, hogy a betűjel­ben alapvetően vizuális jelet lásson, tehát képekben gondolkodva hozza létre a fejében azt a filmet, amely­re a forgatókönyv mint elkészítendő műre utal. A forgatókönyv struktú­rája épp ebben áll: az irodalmi szint­től a film szintjéig vezető útban'' A Pasolini-életműsorozat harma­dik kötete ezen az úton vezeti végig az olvasót: a Mamma Rómát (1962), a Máté evangéliumát (1964) és a Mé­­deiát (1969-70) az olasz képzőmű­vészet megidézett elemein túl az Anya alakjában összpontosuló Ha­lál és Áldozat, a Pasolini-életmű e központi motívuma is összeköti. WWW.KAUIGRAM.com

Next