Puskás István (szerk.): Pier Paolo Pasolini: Forgatókönyvek I. Mamma Róma, Máté evangéliuma, Médeia - Pier Paolo Pasolini válogatott munkái (Pozsony, 2010)
„A film és az irodalom közti kapcsolat konkrét megnyilvánulása a forgatókönyv” - írja Pasolini 1965-ben az autonóm forgatókönyvről szóló tanulmányában. „... a forgatókönyvíró címzettjétől különleges együttműködést vár el, méghozzá azt, hogy a szöveget vizuális kiegészítéssel lássa el, amely hiányzik belőle, de amelyre utalást tesz. Miután felismerte a forgatókönyv technikai jellegzetességeit, az olvasó cinkos részt vállal az elvégzendő műveletben, és képzelete jóval magasabb és intenzívebb alkotó szintre emelkedik, mint amikor egy regényt olvas. A forgatókönyv tehát egy speciális, kanonizált együttműködést vár el az olvasótól: azt, hogy a betűjelben alapvetően vizuális jelet lásson, tehát képekben gondolkodva hozza létre a fejében azt a filmet, amelyre a forgatókönyv mint elkészítendő műre utal. A forgatókönyv struktúrája épp ebben áll: az irodalmi szinttől a film szintjéig vezető útban'' A Pasolini-életműsorozat harmadik kötete ezen az úton vezeti végig az olvasót: a Mamma Rómát (1962), a Máté evangéliumát (1964) és a Médeiát (1969-70) az olasz képzőművészet megidézett elemein túl az Anya alakjában összpontosuló Halál és Áldozat, a Pasolini-életmű e központi motívuma is összeköti. WWW.KAUIGRAM.com