Révai Gábor: A kisközösségekről (Budapest, 2010)

Első beszélgetés Buda Bélával

a szülők kisközösségeinek rendszere a záloga annak, hogy „good enough”, azaz a megfelelő szülőség kialakulhasson. Ha a gyerek csak az anyára marad, az eleve rossz, de ha túl sokáig van otthon az anyjával, akkor nehezen lépnek be ebbe a kap­csolatba a korai társaságok, tehát a gyerek túl szoros kötésben van, ami tulajdonképpen egy civilizációs műtermék. A legtöbb természetes közösségben az anyát lefedik a különböző környe­zeti kapcsolatok, a nagycsaládban a testvérkapcsolatok vagy a rokonság közeli tagjainak a kapcsolatai. Ez most hivatalosan átvevődik egy óvodai fázisra. Eddig az óvoda úgy koncipiá­­lódott mint kényszermegoldás, hogy a munkába kényszerülő anya tudja hova tenni agyerekét. Most úgy koncipiálódik, hogy ettől lesz szociábilis. De így alakult ki az angol iskolarend­szer is, és én ámulva figyelem, hogy ötéves korban semmi mást nem csinálnak, csak megtanulnak kooperálni, megtanulják azt a néhány alapszabályt, amit mondjuk a közép-európai éghajlat alatt a gyerekek 10-15%-a képtelen megtanulni, amitől aztán frusztrálódik, bukdácsol, kimarad, traumákat szenved el. Ak­kor jön intézményes keretekben a közösség minimális for­máinak a felszínre hozatala. Van aztán a nem iskolában folyó intézményes szocializáció sokféle formája, amire a hagyomá­nyos magyar polgári lét is sok jó példát ad, hogy a gyereket különórákra járatja, zenére taníttatja. De ma hiányzik az a régi világban meglévő egészséges szokás, hogy a középosztály gye­rekei ide-oda jártak a rokonságban, hogy a különböző életsza­kaszokban más-más közösségekbe illeszkedtek be. Odaadták németül tanulni, vagy a tótokat átküldték a magyar területre. És akkor még nem beszéltünk a barátságok kultuszáról. Az utolsó évszázadban sok minden megváltozott, kialakult a fiatalkori kultúra, a youth culture, a Jugendkultur, amiben már ott van a felnőttség, és megvan egyfajta moratórium, hogy ezt a korszakot olyan társasággal töltik ki, amely kivonja őket 51

Next