Révai Gábor: A kisközösségekről (Budapest, 2010)

Első beszélgetés Buda Bélával

van a másikra. De szükségem van a kapcsolat érzelmi részére is. Szükségem van rá, hogy elfogadjanak, elismerjenek, hogy szerepem legyen, és ezt is a közösség biztosítja. De millió egyéb szükségletem is támad, amihez egy természetes közös­ségben az együttműködési jelzésrendszer keretein belül segít­séget kérhetek. Szólhatok a másiknak, hogy jöjjön át, segítsen beletenni valamit a zsákba, nézze meg, hogy mi a fene lehet a kutammal, miért nem jön belőle a víz. Ebből lesz a közösség. A feleségem zsidó, ez is egy nagyon komoly közösségteremtő faktor. Nem kell mindent elmondani ahhoz, hogy rögtön tud­janak egymáshoz közeledni. Ez az egész genezis odáig elmehet, hogy titkos társaságok alakuljanak, Vörös Brigádok, amelyek maximális konspiráció­val működnek, és egy közös jelre, aminek a továbbítását meg­szervezik, akár öngyilkosok is lesznek. Ez mind benne van a közösségszerveződés, a közösségdinamika lehetőségeiben. Akkor már szervezetté válik, szigorú konspirációs szabályok vannak, már büntetik egymást. Akár ki is végezhetik azt, aki ki akar szállni. A maffia fantasztikus példája a közösségnek. A maffiának hihetetlen morális tőkéje van, ezért lehet irányítani egy olaszországi pásztorkunyhóból évtizedeken át, vagy Man­hattanból, mellékfoglalkozásként, miközben színész vagy ügy­véd a keresztapa. Félszavak viszik az üzenetet. Szóval ez maga az ember. És mindennek a mélyén ott van az, hogy nem tudok egyedül maradni, „észak fok, titok, idegenség”, de nem tudok így maradni, szeretném magam megmutatni. Szegény Ady a közös­ségből kiszakadt, magányos lélek lévén nem tartozott senkihez, ez volt az ő tragédiája. József Attila itt messzebb jutott, jobban tudta artikulálni önmagát. „Elvegyültem és kiváltam...” Amit Adyról és József Attiláról mond, mint egy magasra feldo­bott labda, arra késztet, hogy „leüssem”, azaz visszakanyarodjak 62

Next