Sándor Iván - Ménesi Gábor (szerk.): Mikoriak a golyónyomok? - Beszélgetések (Pozsony, 2005)

A csönd is beszél

alapvetőbb kultúramegtartó és -formáló tényező volt. Nem zárható ki, hogy teljesen új civilizáció vajúdását éljük át, amelyben mindaz, amiről évezredek óta úgy vélekedünk, hogy kultúra, már valami mást jelent majd és másképpen lesz jelen. Nem tudni, miképpen. Különösen erősen érinti ez a kisnemzetek kultúráját. Ha már itt tartunk, a kérdés azért is a létünkkel függ össze, mert én a magyar kultúrát, az irodalmat jellegében monologikusnak tartom. Ez a köz­ismert históriai indítékok és körülményrendszer miatt jól értelmezhető általánosabb mentalitásra is érvényes. A tar­tós, fontos „pillanatokban” elengedhetetlen dialógusra kép­telenségről talán éppen irodalmunk mondta és mondja el a legmaradandóbbat. Tucatnyi nagyon nagy nevet sorol­hatnék, de gondolj csak Katonára, Vörösmartyra, József Attilára, Pilinszkyre. Ebben az értelemben egyszerre gon­dolok a monologikusságra, mint a párbeszéd-képtelenség­gel, az ön- és világ-megértéshiánnyal való megvertségre, és mint az efölötti keserűség megszólaltatására. — „A haza legjobb meghatározása: a könyvtár” - írja Esterházy Péter, s számomra ez azt is jelenti, hogy a népi­­történeti sajátosságok leginkább a kultúrában ragadha­tok meg. így van-e ez? S ha igen, miben látod a magyar kultúra sajátosságait? Egyre többet beszélnek a magyar kultúra két ágáról: az egyik a népi-történeti kötöttségeket, a másik a modernséget lenne hivatott képviselni. Leegy­szerűsíthető-e erre a kettősségre, mi több, szembeállításra a magyar kultúra története?- Igen, ezt én is úgy gondolom, ahogy te Péter bonmot­­ját érted. Végül is ez a „könyvtár” Zrínyivel, de mondhat­juk, Szent István Intelmeivel kezdődik. Ha az Intelmeket vagy a Török áfium...-ot előveszed, máris ama sajátossá­gok körén belül vagy, gazdagíthatod, nyomon követhe-144 —

Next