Schein Gábor: Traditio - folytatás és árulás (Pozsony, 2008)

"Ne higyjetek értetlen bűneimnek"

ben érdekeltek. Az említett érdemeket nem kisebbítve úgy láthatjuk, Németh G. Béla nem változtatta meg alapvetően a korábbi tragizáló versolvasás reflexeit, „csupán” egy fontos megfordítást hajtott végre benne, a referencialitásról a lehetséges olvasatokra helyezte át az ér­telmezés hangsúlyait.252 Kérdés, hogy József Attila versei és különösen költészetének kései darabjai kiszabadíthatóak-e egyáltalán az életrajzi legenda túlerejét maga mögött tudó referencialitás hatása alól. Ebből a szempontból tartom fontos elmozdulásnak, hogy Kabdebó Lóránt az önmegszólítás fogalmának helyére a dialogikusságét helyez­te. Az önmegszólítás fogalmának előfeltevése, hogy a versbe vitt én szcenikai szólamai egyetlen felismerhető költői hangnak tulajdonít­hatók.253 A dialogikusság felfogása ilyen azonosságot nem vár el, nem követeli meg, hogy a beszélő én koncepciója alapján alkossuk meg a néma második személy arcát. Ez a különbség tette lehetővé Kulcsár- Szabó Zoltán számára, hogy Kabdebó dialógusfogalmát, a fogalom retorikai térszerkezetének részletekbe menő kibontása után, áthelyez­ze a Tudod, hogy nincs bocsánat elemzésébe, ezáltal jutva Németh G. Béláétól eltérő, meggyőző eredményekre. Éppen ezek az eredmények bátoríthatnak bennünket arra, hogy az én térszerűségét olyan versekben vizsgáljuk, amelyekben köz­vetlenül nincs jelen az aposztrophé József Attila-i alakzata, csupán szemléleti következményei érvényesülnek. Ilyen vers a Ki-be ug­rál... című, amit Kabdebó Lóránt annak bizonyítékául idéz, hogy azon a költészettörténeti ponton, ahol az elgondolás alanyaként és tárgyaként színre vitt személy egysége a beszédben megbomlik, és a reprezentált igazság önkimondásába vetett hit meginog, József At­tila költészetében is a személyes lét eredendő dialogicitásának felté­telezéséből alakul ki a vers egyik megújuló, történetileg is releváns formagondolata. Kabdebó Lóránt azonban nem elemzi a tanulmány végén részlegesen idézett verset, és ennek oka, azt hiszem, nemcsak az, hogy József Attila csupán mellékszereplője tanulmányának, ha­nem az is, hogy a dialogicitás szemléleti szerkezetét Németh G. Bé-252 Kulcsár Szabó Ernő ugyanezt a szerkezetet fedezte fel Ady lírájának recepciójá­ban. Vő. Kulcsár Szabó Ernő: Az „Én” utópiája és létesülése. In: uő. A megértés alakzatai. Alföld, Debrecen, 1998. 46-68. 253 Kulcsár-Szabó Zoltán: i. m. 42. 156

Next