Szegedy-Maszák Mihály: A mű átváltozásai - Szegedy-Maszák Mihály válogatott munkái (Budapest, 2013)
Ki szavatol az értelmezés biztonságáért?
Ki szavatol az értelmezés biztonságáért? „Because one has only learnt to get the better of words For the thing one no longer has to say, or the way in which One is no longer disposed to say it.” (T. S. Eliot: East Coker) „Mert az ember mi másért tanult meg a szavakkal bánni? Csak hogy elmondhassa, amit már nem muszáj elmondania, vagy úgy mondja el, ahogy Már nincs kedve elmondani.” (Vas István fordítása) Egy műalkotás értelmezésének alakulását legkönnyebben akkor lehet megközelíteni, ha egyetlen szempontot állítunk a figyelem középpontjába. Hogyan lehet körülírni az idő szerepét Ottlik Géza Iskola a határon című regényében? Erre a kérdésre különböző válaszokat adtak a könyv megjelenése óta. Elbeszélő művek esetében az idő fogalmát többféle módon lehet értelmezni. Történet és elbeszélés ideje olyan elvonatkoztatás, amely csak kölcsönhatásként vizsgálható. Aki az alkotás lélektanát boncolgatja, elsősorban az írásnak, a hatástörténet fürkészői viszont az olvasásnak az idejével foglalkoznak. Mindegyiküket lehet sorrend, tartam és gyakoriság vonatkozásában szemlélni. Ezek nem önálló rétegek, kölcsönhatásukról még az értelmező sem feledkezhet meg. Mivel úgy vélem, az Iskola a határon Ottlik Gézának legjelentősebb műve, elsősorban ezzel a regénnyel foglalkozom, más alkotásait inkább csak érintőlegesen hozom szóba. 79