Szegedy-Maszák Mihály: A mű átváltozásai - Szegedy-Maszák Mihály válogatott munkái (Budapest, 2013)

A hatástörténet kérdőjelei

vélte megkülönböztető tulajdonságuknak (Németh 1982, 117, 154, 157, 160-161). Amennyiben az (Én költő vagyok...) sze­repképlete összeegyeztethetetlen az Ars poeticáéval, a Thomas Mann üdvözlésé nek emberképe szögesen szemben áll az Esz­méletével, A város peremén nyelvfölfogása pedig kizárja Költőnk és korá-ét, valóban nem lehet József Attila verseit „valamely egységes [...] én hangjaként” hallani (Kulcsár Szabó 2001, 19), csakhogy ez más költőkre, éspedig nemcsak a huszadik század­ban éltekre is vonatkoztatható. Vajon a Tündérálom a teremtett költői én vonatkozásában nem áll-e közelebb Vörösmarty né­mely költeményéhez, mint Az apostolhoz? Való igaz, hogy az Eszmélet erősen különbözik „a saját hang­hoz kötött lírai bensőség (Innerlichkeit) megnyilvánulásától”, de ez nem okvetlenül „költészettörténeti fordulópont” (Kul­csár Szabó 2001), hiszen ebben a vonatkozásban Hopkins vagy Mallarmé hangúlyozottan személytelen költeményei is szem­beállíthatok a romantikus örökséggel. „Az egyén [...] semmi módon nem fix vagy önálló alany, hanem társadalmi folyamat, a termelésnek tárgya és alanya, társadalmi alany és társadal­mi tárgy” - írta a költő egyik értekezésében (József 1958, 122), és már korábbi szövegei is kétségessé teszik a következetes ra­gaszkodást valamilyen értékrendhez. „Ha statisztikát készíte­nénk József Attila igekötőiről - érvel a költő személyiségének egyik elemzője -, bizonyára kitűnne az él-’ gyakorisága. [...] Ezzel párhuzamos a ’szét-’ igekötő használata [...], világosan utalva énjének szétesésére” (Kassai 2003, 188). E föltevésnek nem mond ellent, hogy a Mondd, mit érlel... című versben más beszélő más olvasót szólít meg, mint az Eszméletben. Talán nem túlzás azt állítani, hogy „bizony kérdésessé tehető (lenne) a kései József Attila-versek egyazon szerzőnek tulajdonítása” (Janzer 2001, 71). Sőt, olykor egyazon költemény szövegében is érzékelhető a jelentés szétszórtsága. József Attila éppúgy vi­lágosan látta a jelentő értelemképző szerepét, mint Kosztolányi, hiszen az Ady-víziőban nyomatékkai hangsúlyozta, hogy „a rím olyan dolgokat fon össze, amelyeknek különben semmi közük 71

Next