Széplaky Gerda (szerk.): A zsarnokság szépsége. Tanulmányok a totalitarizmus művészetéről - Memento könyvek 6. (Pozsony, 2008)

III. Ideológia és szabadság

Élet az Áruházban 305 Alaposabb és körültekintőbb elemzésre is szükség van tehát ahhoz, hogy közelebb férkőzhessünk az Állami Áruház mara­­dandóságának titkához. Valószínűleg nem egyetlen, egyszerűen megragadható hatásmechanizmusról, hanem több tényező pár­huzamos és egymást erősítő működéséről lehet szó. Ezek közül elevenítenék föl most néhányat. Nézzük csak a főcímet. Mint tudjuk, a forgatás a szintén 1952-ben megnyílt újpesti Állami Áruházban zajlott, amelyet Rákos Pál tervezett „szocreál” stílusban. A földszinti árkádsort görögös oszlopok dúcolják, az alapvetően téglalap alakú épület belső tere pedig átriumos kiképzésű volt. (Megjegyzendő, hogy a film nyitójelenete némi csalafintasággal azt a benyomást kelti, mintha az áruház a belvárosban lenne. Erre hamarosan kitérek.) A főcím csak az épület körvonalait kirajzoló neonfényt és a fel­iratot mutatja, így viszont inkább Bauhaus-stílusjegyek villannak a néző emlékezetébe. Továbbá az amerikai Broadway-filmek, amelyek gyakran kezdődnek neonreklámokkal - éppen csak pu­ritán kiadásban. Ezek a halvány és aligha tudatos utalások kifelé irányítják a néző képzeletvilágát a szocreál univerzumból, füg­getlenül a film készítőinek eredeti szándékaitól. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy a nagyáruház mint helyszín már önmagában véve is szokatlan választásnak minősül. Az a tény, hogy a szocialista embertípus fogyasztóként is megjeleníthető, hogy tehát a fogyasztás fontos és jogos területe életének, nos, ez egyáltalán nem volt szokványos üzenete a kor filmjeinek. (Az alapul szolgáló operett ötletét egy megtörtént esemény adta: az Amerika Hangja valóban a százforintosok elértéktelenedését jó­solta. A filmvászonra átkerülve azonban egészen más dimenzió­kat kapott az alaptörténet.) A film nyitójelenete rendkívül erős atmoszférateremtő és szimbolikus hatású. Mint említettem, a zseniális eladó, a Latabár alakította Dániel Károly az Astoriánál várja türelmetlenül, hogy zöldre váltson a lámpa. Ezzel a rendező azt a benyomást kel­ti, mintha az Állami (a filmben Diadal nevű) Áruház a belvá­ros kellős közepén volna. Miért volt erre szükség? Feltehetőleg azért, mert az újpesti István útnak az Árpád út és a József Attila utca által határolt része az ötvenes évek elején igencsak szegé­nyes lehetett, a filmnek pedig Budapest világváros-jellegét kellett hangsúlyoznia. A belváros akkori áruházai viszont még a háború

Next