Szilágyi Ákos: Túlirányított demokrácia. Oroszlecke (Pozsony, 2011)

Si duo faciunt idem

A demokratikus zsarnokság önzésből lemondanak a politikai közösséget (a népet) megillető szuverenitásról, teljes egészében átengedik a hatalom gyakorlását többé-kevésbé rokon- vagy ellenszenves oligarchikus klánoknak vagy politikai korporációknak, illetve hatalomüzleti vállalko­zásoknak; ha a közös ügyeket nem saját személyes ügyüknek, a velük való foglalkozást nem felesleges idő- és energiapocséko­­lásnak tekintik; ha kizárólag magánboldogulásukon, ilyen-olyan kerülőutak, különutak kiügyeskedésén, a törvények megkerülé­sén jár az eszük; ha egyes-egyedül saját javukat és saját egyéni hasznukat nézik, és ennek érdekében készek skrupulusok nélkül felrúgni a társadalmi együttélés összes írott és íratlan, morális és politikai szabályát: „mért legyek én tisztességes, kiterítenek úgy­is!” - ahogyan az „Istentől elhagyott” világállapotban az egyes ember előtt álló két út egyikét, nevezetes hexameterében József Attila jellemezte. így jutnak el aztán az egyének oda, hogy ön­ként mondanak le az autonómiáról, a hatalom kontrolijáról, a csak közösen birtokolható és gyakorolható szabadságról (minek is kellene az nekik, ha egyénileg semmi hasznát sem veszik, a po­litikai közösség bénultsága, inerciája vagy passzivitása folytán pedig ama szabadság a szüntelen zűrzavar, rendetlenség forrása, amellyel szemben egyénileg még saját javaikat sem képesek meg­védelmezni). Észre sem veszik, eleve nem érdekli őket, hogy szép lassan elveszik, elkunyerálják, ellopják tőlük legfontosabb közös javukat (tőlük ugyan lophatják, hiszen nem volt az övék soha­sem!); netán egyenesen várják, sürgetik már, hogy vegyék el, visz­­sza akarják szolgáltatni annak, aki rájuk sózta ezt a használha­tatlan holmit, ezt a „nyugati bóvlit”, amivel csak a baj meg a gond van. Mikor aztán a visszavételt lebonyolító Nagy Szabadságtipró megérkezik, hogy a tőle elvárt módon államosítsa a szabadságot, és az államosított szabadság kőkemény rendje és totális kontrollja teljes súlyával nehezedik rá az önző magánemberek tömegére, azok feljajdúlnak és vádlón a „zsarnokra” mutogatnak, holott önmaguk­ra kellene mutogatniuk. Nem értik, hogy a zsarnokság az atomi­zálódott, anómiás társadalom legsajátabb müve, mert nemcsak az autonóm egyének összefogásán és együttműködésén felépülő 15

Next