Tolnai Ottó: Költő disznózsírból. Egy rádióinterjú regénye (Pozsony, 2004)

6. fejezet: Valami közvetlen szuszogás

nem jól emlékszem, de azóta, az elmúlt harminc-negyven évben gyakran éltem vele, egyik alapmondatommá lett, lám, milyen különös mód kapja olykor az ember alapmondatait, vezérlő elveit: „Függök a naptól”. Elámultunk, lassan elhallgattunk. Aztán egész életemben ügyeltem azt a figurát, de sosem beszéltem vele, néztem, hogyan muzsikál, hogyan lép­ked haza a Futaki úton valamerre, fájdalmas, apró léptekkel, a falba kapasz­kodva, majd egy nap, amikor megpillantottam gyászjelentését, elsírtam ma­gam, bár számomra ő még mindig ott lépked a Futaki úton, keresi, hová helyezze a lábát, gyűjti az erőt, hogy a másik lábát is felemelje és melléje helyezze, tőle tanultam meg, én, az egzotikus kalandokról álmodozó ifjú, milyen összetett, fájdalmas operáció is minden lépés, nem csoda, hogy meg­halt valamelyik lépés közben, hiszen minden lépés életveszélyes, jóllehet, mondom, számomra nem halt meg, lépked ott végtelen fájdalommal, rette­géssel, ahol mi kacsáztunk eszeveszetten, noha nem biztos, hogy egyetlen valós lépést is megtettünk volt... Érdekesek ezek a megfigyeléseim, hiszen amíg húsz-harminc évig figyeltem ezt a muzsikust, talán egyszer sem néz­tem, hallgattam muzsikálás közben, látni persze láttam a zenekarban, de nem figyeltem oda játékára, pedig kedveltem kis, Sachmo-forma főnökét, Ba­lázs Janikát, aki valóban egy Luis Armstronghoz mérhető figura volt, gyak­ran játszottak Titónak is, mesélik, Janika olyankor intézte lakásügyeit, meg figyeltem még egy másik figurát is abból a zenekarból, s mindez csak most, beszéd közben tudatosodik bennem, a Telepen élt, a József Attila sarkán, szemben az albán cukrásszal (nem lenne szabad, hogy elbizonytalanodjak annak a pontnak az egzakt kijelölésében, amikor utoljára Újvidéken jártam, elmentem, hogy ellenőrizzem), ugyanis neki volt a világon a legkisebb ud­vara (ezek valóban egzakt dolgok, én, az abszolút bizonytalan, határozatlan ember, valójában egzakt dolgokkal operálok, csak a másik oldalról érke­zem hozzájuk). Hazament, ő busszal közlekedett, levetette zakóját, kilazí­totta nyakkendőjét, megebédelt, majd újra megigazította nyakkendőjét, fel­vette zakóját - és kiállt a háza elé, az udvarába, elszívni egy cigarettát. Ezért élt. Ezt egyértelműen le lehetett olvasni az arcáról. Jobbra nézett, balra né­zett, nézte az embereket, az albán cukrász elé kirakott székeken üldögélő fiatalokat, az elrobogó autókat, hol a vakvágány irányába, hol pedig a Pető­fi Művelődési Egyesület irányába kémlelt, és mélyeket szívott cigarettájá­ból, hogy utána egy konzervdobozba nyomja a csikket, bemenjen, lefeküd­jön, este tévézzen, olykor szabad hétvégeken horgászni menjen a Kis-Du­nára. De én az udvaráról, arról az udvarról: a világ legkisebb udvaráról akartam beszélni. Jellegtelen, vakolatlan sarokház, amely előtt egy 150x150 328

Next