Tolnai Ottó: Költő disznózsírból. Egy rádióinterjú regénye (Pozsony, 2004)

2. fejezet: Koncz kis katonatükre

deztiik a Kedvest, akit, most jut eszembe, a tanyasi asszonyok még gálánt embernek is neveztek, van-e eladó tanya a környéken. Azt válaszolta, hogy szinte minden második tanya eladó. Megnéztünk néhányat, aztán megpil­lantottunk egy csodálatos, különálló, kis tanyát, bekopogtunk, kijött egy miniatűr nénike, isteni teremtés volt, kérdeztük, nem eladó-e véletlenül ez a tanya. Dehogynem, szívecskéim, mondta. Csak minél előbb írassuk át, a pénz ráér. Van még neki két másik tanyája is, a gyerekek mind Németor­szágban dolgoznak, s a tanyák itt maradtak az ő nyakán, csak írassuk át, majd később kifizetjük. Az igazság az, nem is volt pénzünk. Adtunk valami foglalót, átírattuk gyorsan, majd részletekben kifizettük a vételárat. Emlék­szem, megkérdeztük tőle, hogy meddig az udvar. Azt válaszolta, ameddig a szem ellát, addig a tiétek, szívecskéim. A férje még élt, ő is felbukkan az írásaimban, éppen haldokló» a kiskonyhában. Két kemence is van a tanyán, az egyik nagyobb, búbos, a másik egy csodálatos, tört tetőcserépből rakott kemence, annak a kuckójában, egy asztallapszerűségen haldokló» a nénike férje, a gazda. Megharapta az egyik lova. Gyönyörű, fehér lovai voltak, mert huszár volt, és csak a lovaival törődött. Liszttel etette őket, lelopta nekik a lánglisztet a padlásról. Valamiféle fehér lényeket varázsolt belőlük, ne­kem úgy tűnt, szinte gipszlényeket. Mint itt a falon, ezen a festményen, ez a fehér gipszkutya, ami különben az én egyik emblémám. (Bóján Bem fest­ményére gondolok, ez a kép szerepel a Virág utca 3. fedőlapján, egy zöld teniszpályán fehér gipszlény, egy gipszdog valójában, nézd, a tartása az egy­szarvúé. Mellesleg említem, a jugoszláv festészet egyik központi alkotásá­ról van szó.) Ilyesféle lények voltak a lovai. Amikor a nénike rajtakapta a férjét, hogy liszttel eteti az állatait, söprűvel kergette, persze a tagbasza­kadt huszárral nem bírt. Érdekes, hogy a gazda egész életében szerette, gon­dozta a lovait, s végül mégis az egyik végzett vele, nagy sebet harapott a mel­lén, ami elrákosodott. Annyira szenvedett, hogy kocsikenőcsöt gyömöszölt a sebbe. Ott szenvedett a kemence kuckójában egy deszkán, lepedő nélkül. Amikor először megpillantottam, azt hittem, Rimbaud-t látom afrikai haló­dása közepette. Ott élték le az életüket abban a kiskonyhában, ami miszti­kus pontja a tanyának. Azt állítottam ebben a kis ars poeticában, hogy nem voltam pásztor. Kü­lönös, hiszen mindig is nagyon éreztem József Attilánál, de Weöres Sándor­nál is az ő pásztorkodásuk konkrét hozadékát. Legnagyobb modem költőnk szavai, metaforái mögött pontosan érzem a pásztorkodás aranyfedezetét, anélkül talán el is szállna... Egész életre szóló élmény volt Weöres Újvi­dékre jövetele, valamikor a hatvanas években. Pesten találkoztunk már több­69

Next