Tőzsér Árpád: A kifordított ember. Naplók (2001-2004) naplója (Pozsony, 2013)

2002

Caesar teteméről, s Lennox Duncan halálának baljós jeleit úgy írja le, mint Calpurnia a Caesaréit. S a helyzeteknek, leírásoknak, képeknek az ismétlődése itt bizony zavaróbb, mint a népköltészet­ben, népmesékben. Nincs mese: néha nemcsak Homérosz, hanem Shakespeare is elszundít. Október 15. A kínba még csak most fogunk, mi, restek - írta 1936- ban, a Nagyon fáj évében József Attila. Nekem nem a kín elkezdé­se, hanem az abbahagyása a problémám. Shakespeare az önkén­tes halál lehetőségében látja a szabadság lényegét: Akkor tudom, hová döf a vasam: Rabságból Cassiust mentse Cassius. Én ennek a fajta szabadságnak még a gondolatáig sem jutottam el eddig. Pe­dig egyszerűbb lenne vasba dőlni, mintsem megvárni a stómát: hajnalban megint borzasztó colon-görcsökre ébredtem. - József Attila állítólag nem volt vallásos, Bókay Antal szerint a „transz­cendenciához kapcsolódó versei... egy vallástalan transzcendencia­élmény irányából érthetők meg”, és a költő vallásossága pusztán annyi, hogy „a személyes lét bizonyos pillanatait, szituációit a val­lások gazdag kulturális, képi konstrukciói segítségével értelmezi”. Nem tudom, nem vette-e Bókay túlságosan készpénznek a fiatal, mindössze huszonnégy éves Petri György ide vonatkozó fejtege­téseit. (Világosság 1967. december.) A kínba még csak most fogunk, mi, restek sorból én mindenesetre a kín vállalásának a szándékát is kiolvasni vélem. 1935-ben még a pártideológus József Attila fe­­nekedik: Én istent nem hiszek s ha van, ne fáradjon velem... (Ez a címe egyébként Petri György említett fejtegetéseinek is.) A Nagyon fájban már csak a megalázottság kínját, s a kín, a fájdalom költői kimondásának, tehát közvetve a kínba rögzültségnek a vállalását érezzük. Ez pedig, távolról, bizony a katolicizmus siralomvölgy-ví­­ziójára emlékeztet. Aki nem dől a vasába, az vállalja a siralomvölgy gyötrelmét, „belefog a kínba”. S idővel (mondjuk hatvanhét éves ko­rában) esetleg elkezdi majd fontolgatni a kín abbahagyásának a le­hetőségét, a „lenni vagy nem lenni” diszjunkcióját. Október 18. Némelyik gyógyszernek gyilkos mellékhatásai van­nak. S a betegtájékoztatók szinte diadalittasan közlik őket. A Ga­rasom gyulladásgátló szemcsepp mellékhatásai például (a csa­138

Next