Tőzsér Árpád: A könyv színe előtt. Válogatott irodalomtörténeti tanulmányok, kritikák, esszék, jegyzetek, interjúk (Pozsony, 2015)

A költő Tőzsér Árpádot kezdettől fogva oly rendkívüli mértékben foglalkoztat­ta az irodalmi alkotásnak a mitje mellett a hogyanja is, hogy ebből a fokozott ér­deklődésből később szinte természetsze­rűen születtek meg elméleti jellegű írásai is: irodalomtörténeti tanulmányai, kri­tikái, recenziói, esszéi. Sőt, a történelmi sorsfordulók (1968,1989) idején írt a költő publicisztikai reflexiókat, s felkérésre in­terjúkat is adott. Az alkotói és elméleti ér­deklődésnek ezen egyidejűségével csak­hamar ki is vívta magának az „irodalmi kettős ügynök” jelzőt, pedig nem is olyan régen még egyáltalán nem volt ritka az íróknál, költőknél az ilyen „kettős ügynö­ki” státusz, Eliot, Babits, Kosztolányi, Jó­zsef Attila, Illyés még egyaránt írtak kitű­nő verset és kitűnő kritikákat. Mindenesetre érdekes látni, hogyan nyilvánul meg ez a „kettősség” egy mai költő-kritikusnál, nevezetesen Tőzsér Ár­pádnál. A „kettős ügynök” cím adomá­nyozóját, Benyovszky Krisztiánt idézzük: Tőzsér „Azon kevés költők közé tartozik, akik tájékozottak az irodalomelméletben, ismerik, követik eredményeit, s irodalmi művekről írván a maguk módján applikál­ni is tudják ezeket az ismereteket... A Tő­­zsér-írások másik jellegadó vonása (s ez ismételten esszészerűségüket húzza alá), hogy szerzőjük kis helyen a legkülönfélébb elméleti és szépirodalmi kontextusokat mozgatja meg, „ereszti egymásnak”. Olyan, egymástól... különböző szerzők műveiben lel válaszokat egy-egy kortárs szöveg vagy életmű által felvetett interpretációs kérdé­sekre, mint például Dante, Gadamer, Apol­linaire vagy - Szilágyi N. Sándor.” Válogatásunk elsősorban a 80 éves köl­tő irodalomkritikusi és irodalomtörténe­ti munkásságát kívánja bemutatni, de mu­tatóban közlünk írásokat publicisztikai munkáiból és interjúiból is. A záró feje­zetben pedig a forráskötetek néhányának egykorú kritikáit tesszük közzé.

Next